جمعه 10 فروردین 1403

کاهش ارزش پوند انگلیس به کمترین میزان تاریخی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
کاهش ارزش پوند انگلیس به کمترین میزان تاریخی

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از راشاتودی، ارزش پوند انگلیس با کاهش 5 درصد دیگر در برابر دلار امروز دوشنبه به کمترین میزان تاریخی خود رسید. پوند امروز 4.85 درصد دیگر افت داشت و به رقم 1.0327 در برابر یک دلار کاهش یافت. روز جمعه هم پوند 3.61 درصد در برابر دلار کاهش ارزش داشت. تحلیل‌گران بازار می‌گویند: کاهش بی سابقه پوند پس از آنکه وزیر جدید اقتصاد انگلیس متمم بودجه تعریف...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از راشاتودی، ارزش پوند انگلیس با کاهش 5 درصد دیگر در برابر دلار امروز دوشنبه به کمترین میزان تاریخی خود رسید. پوند امروز 4.85 درصد دیگر افت داشت و به رقم 1.0327 در برابر یک دلار کاهش یافت. روز جمعه هم پوند 3.61 درصد در برابر دلار کاهش ارزش داشت.

تحلیل‌گران بازار می‌گویند: کاهش بی سابقه پوند پس از آنکه وزیر جدید اقتصاد انگلیس متمم بودجه تعریف کرد و خبر کاهش مالیات و نیز افزایش قرض این کشور به بیشترین میزان در 50 سال گذشته را مطرح کرد، کاهش یافت.

دیوید مادن، تحلیل‌گر بازار گفت: پوند انگلیس در مرحله انفجار است، زیرا معامله‌گران احساس بسیار شکننده‌ای درباره قرض این کشور دارند که به طور قابل ملاحظه‌ای بر اقتصاد انگلیس تأثیر گذاشته است.

این بیانیه پس از آنکه بانک انگلیس نرخ بهره را در این کشور برای مهار تورم افزایش داد مطرح شد که گفته می‌شود اعتبار مالی دولت را با خطر جدی مواجه کرده است.

تضعیف ارزش پوند هزینه واردات را برای کشور بیشتر می‌کند و در کوتاه‌مدت فشار را بر تورم افزایش خواهد داد. تحلیل‌گران مدعی هستند که برای اکثر مردم انگلیس کمکی که کاهش مالیات می‌توانست داشته باشد، با بالا رفتن هزینه‌های انرژی و بهره بالای وام بانکی در حقیقت پیش‌خور شده است.

برخی اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که کاهش ارزش پوند، بانک مرکزی انگلیس را مجبور می‌کند برای حمایت از پول خودش نرخ بهره را بیشتر بالا ببرد. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند احتمالا انگلیس نرخ بهره را تا تابستان آینده دو برابر افزایش دهد و به 5 درصد برساند.