جمعه 7 اردیبهشت 1403

کاهش درخواست انتقال به دانشگاه های کشور / تسهیل فرآیند انتقال دانشجویان ایرانی به داخل

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
کاهش درخواست انتقال به دانشگاه های کشور / تسهیل فرآیند انتقال دانشجویان ایرانی به داخل

مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان با اشاره به کاهش آمار پرونده های انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاههای خارج به داخل در شرایط کرونا خبر داد و گفت: با بازنگری آیین نامه این انتقال فرایند انتقال به دانشگاه های داخلی تسهیل شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر جاماسب نوذری، ارایه خدمات الکترونیکی به دانشجویان را در شرایط کرونا بسیار ارزشمند دانست و گفت: بستر سامانه سجاد این امکان را به ما داد که در شرایط دشواری مانند کرونا بتوانیم خدمات خودرا بدون توقف ادامه بدهیم و مشکلی در پاسخ به درخواست های دانشجویان و دانش آموختگان نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: انجام موارد درخواستی دانشگاهها به شیوه الکترونیک، مانند پرونده های مطرح در شورای موارد خاص، به رسیدگی به این پرونده ها سرعت بخشیده است؛ در سال 99 تعداد 948 پرونده کمیسیون موارد خاص مورد رسیدگی قرار گرفت که با توچه به تعداد پرونده های شورای موارد خاص در سال 92 که 328 پرونده بوده است؛ تعداد پرونده های مورد بررسی در سال 99 نسبت به سال 92 نزدیک به 3 برابر رشد داشته است.

دکتر نوزری استفاده از سامانه سجاد را در افزایش صحت و درستی مدارک تحصیلی موثر دانست و گفت: در نتیجه استفاده از این سامانه، بسیاری از رفت و آمد و مسافرت های شهری و بین شهری جهت تایید مدارک تحصیلی برای ترجمه حذف شده است که خود رضایت بالای مخاطبین را به همراه داشته است. به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، وی افزود: هم اکنون تمام فرآیند میهمانی و انتقال دانشجویان از مرحله ثبت نام دانشجو تا موافقت دانشگاههای مبدا و مقصد از طریق سامانه سجاد انجام می شود و در سال 99 حدود 11 هزار درخواست در بستر سامانه سجاد مورد بررسی و پاسخگویی قرار گرفته است. همچنین در خصوص انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاههای خارج به داخل، با توجه به شرایط کرونا و مجازی شدن آموزش در اکثر دانشگاههای دنیا، با کاهش روبه رو بوده است و تعداد پرونده های مورد بررسی در این زمینه در سال 99 برابر با 88 درخواست بوده است.

مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: اصلی ترین رویکرد و خط مشی این اداره کل، سیاست گذاری کلان، تفویض اختیار و تمرکززدایی از انجام امور خدمات آموزشی، رفاهی و انضباطی به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وبویژه دانشگاههای معین استانها و پرداختن به نظارت بر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی است.

دکتر نوزری استفاده از سامانه سجاد برای هریک از خدمات و تفویض اختیار و تمرکززدایی را از برنامه های درحال اجرای این اداره کل در سال 1400 دانست و گفت: در همین راستا آیین نامه های مربوط به شورای بررسی موارد خاص بازنگری شد که با تفویض اختیار به شوراهای دانشگاهی و استانی همراه بوده و این آیین نامه برای اجرا ابلاغ شده است.

وی افزود: آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور متقاضی انتقال به دانشگاههای داخل نیز بازنگری و با افزایش اختیار و تسهیل امر در انتقال، به دانشگاه ها ابلاغ شده است. همچنین آیین نامه همیار دانشجو و آیین نامه میهمانی و انتقال دانشجویان دوره های کاردانی و کارشناسی نیز تهیه و بازنگری آنها انجام شده است و فرآیند لازم برای ابلاغ را طی نموده که به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

انتهای پیام