پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کاهش 3447 واحدی شاخص بورس تهران

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
کاهش 3447 واحدی شاخص بورس تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس تهران بعد از رشد قابل توجه روز گذشته گرچه امروز در ابتدای معاملات در روند رو به رشد قرار گرفت، اما بعد از آن روند کاهشی به خود گرفت به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش 3447 واحد به رقم یک میلیون و 463 هزار و 652 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 437 واحد به رقم 395 هزار و 447 واحد رسید.

ارزش روز بازار امروز در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 529 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 8.6 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 351 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 612 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز شدند، اما میزان کاهش زیر نیم‌درصد بود. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی 2 دهم درصد کاهش یافتند. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 11 صدم درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور 19 صدم درصد افت کرد. شاخص بازار اول بورس 16 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 32 صدم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای پتروشیمی شازند، سایپا و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته‌اند و برعکس، نمادهای ملی‌مس، پتروشیمی نوری، فولاد مبارکه و پتروشیمی خلیج فارس بیشتری اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع تعریف چندانی نداشته. شاخص کل در پایان معاملات با 59 واحد ریزش به رقم 19 هزار و 205 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک‌میلیون و 59 هزار میلیارد تومان شد.

ارزش بازار پایه که شرکت‌های با شفافیت کمتر و شرکت‌های اخراجی از بازارهای اصلی در آن قرار دارند به 340 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 2.6 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 158 هزار فقره معامله و به ارزش 12 هزار و 997 میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب مجموع ارزش معاملات امروز در بورس و فرابورس به 17 هزار و 600 میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، صبا تأمین و آریا ساسول بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس نمادهای پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت شیراز، بهمن دیزل و برق عسلویه مپنا بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، یکی از گلایه‌های به حق فعالان بازار سرمایه این است که برخی کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، در عین حال مشمول قیمت‌گذاری قرار گرفته‌اند که این با سازوکار بازار که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است در تناقض است و فعالان بازار می‌گویند براساس قانون توسعه ابزارهای بازار سرمایه اگر با تصمیمات دولت زیانی متوجه سهامداران شود باید آن را جبران کند.

همچنین یکی از ابزارهایی که می‌تواند از سرمایه‌گذاران حقیقی حمایت کند، این است که سود سهام آنها به موقع و به صورت متمرکز از طریق سامانه‌های موجود مانند سامانه سجام واریز شود.

در حال حاضر با وجود توسعه بازار سرمایه و مشارکت 75 درصدی مردم در این بازار هنوز سهم تأمین مالی اقتصاد از بازار سرمایه زیر 10 درصد است و 90 درصد تأمین مالی اقتصاد از طریق شبکه بانکی صورت می‌گیرد که لازم است بازار سرمایه توسعه و عمق بیشتری پیدا کند.

سرمایه‌گذاری در بورس الزاما همراه با ریسک و نوسان است و قبل از سرمایه‌گذاری باید حتما مطالعه، مشورت و تحقیق صورت گیرد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید کاهش 3447 شاخص بورس بورس تهران این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است