یک‌شنبه 8 مهر 1403

کرونا جشن تیرگان در فراهان را لغو کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا جشن تیرگان در فراهان را لغو کرد

اراک - ایرنا - مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی شهرستان فراهان گفت: جشن تیرگان که از آیین‌های دیرین فراهان است امسال به دلیل تداوم مخاطرات ناشی از ویروس کرونا برگزار نمی‌شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، «سعید نیکنام» افزود: این تصمیم در نشست هماهنگی برگزاری جشن تیرگان با حضور فرماندار اتخاذ شده تا سلامت شهروندان به‌عنوان اولویت حفظ شود.

وی اظهار داشت: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اراک وضعیت کرونا در شهرستان فراهان زرد است و نیاز است که فاصله‌گذاری اجتماعی با جدیت و حساسیت دنبال شود.

مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی شهرستان فراهان گفت: این جشن از جمله رسوم آیینی و مذهبی است که هرسال در روز اول تیر در جوار امام‌زاده احمدبن علی (ع) ذلف‌آباد شهر فرمهین برگزار می‌شود.

فرماندار شهرستان فراهان گفت: عموم مردم در این روز با انگیزه شکرگزاری از احدیت متعال به سبب نعمت‌هایش گرد هم می‌آیند.

حسن خزائی پور، با تاکید بر اینکه ازدحام جمعیت موجب انتقال ویروس، می‌شود، افزود: در صورت بی‌احتیاطی و رعایت نکردن موارد ذکر شده، می‌تواند شهرستان به وضعیت قرمز و بحرانی تبدیل شود و امید می‌رود که مردم همراهی کنند تا بتوان این مشکل را پشت سر گذاشت.

وی اظهار داشت: جشن تیرگان اثری ملی و معنوی است که به شکرانه برداشت گندم و آب‌پاشان در نخستین روز از تیر ماه در آستانه امامزاده احمدابن علی (ع) ذلف‌آباد فراهان برگزار می‌شود.

فرماندار فراهان اظهار داشت: این جشن با اصالت و دارای غنای فرهنگی ناب که با نماد همدلی و تعاون مردم و یک اثر ملی است و در سال 89 ثبت شده است، شکرگزاری، همدلی و تعاون اصلی‌ترین هدف برپایی این جشن بوده است.

خزایی پورگفت: فرهنگ غنی ایرانی سرشار از جشن‌ها و آیین‌هایی است که هر یک بیانگر یکی از صفات ارزنده اخلاقی و انسانی است.

شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی بوده که دارای 2 بخش مرکزی به مرکزیت فرمهین و خنجین به مرکزیت شهر خنجین با 28 هزار و 994 نفر جمعیت است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*