پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کرونا در خوزستان در شرایط هشدار بالا

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
کرونا در خوزستان در شرایط هشدار بالا

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه وضعیت خوزستان در هشدار بالا است، گفت: مردم نباید خودشان را درگیر رنگ‌بندی شهرها کنند؛ اعلام این رنگ‌بندی موجب اطمینان کاذب می‌شود زیرا زمانی که اعلام می‌شود، وضعیت سفید است مردم کمتر نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

دکتر سیدمحمد علوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا در خوزستان در شرایط هشدار بالا است.

وی افزود: مردم نباید خودشان را درگیر رنگ‌بندی شهرها کنند؛ اعلام این رنگ‌بندی موجب اطمینان کاذب می‌شود زیرا زمانی که اعلام می‌شود، وضعیت سفید است مردم کمتر نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

علوی بیان کرد: این رنگ‌بندی‌ها اصطلاحاتی برای برنامه‌ریزی مسئولان بهداشت است و نباید دستورالعمل‌های بهداشتی تحت تاثیر این رنگ‌بندی‌ها قرار بگیرند. باید بدانیم که ویروس همچنان در جامعه می‌چرخد و وضعیت چه سفید باشد و چه قرمز، باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه فعلا مهم‌ترین توصیه، رعایت استراتژی "شفا" است، گفت: همچنان استراتژی شفاف یعنی شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی کردن، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک باید رعایت شود.

وی گفت: در حال حاضر مسافرت‌ها عامل مهمی در انتشار بیماری است و تا حد امکان باید از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز شود.

علوی در خصوص بازگشایی مدارس، بیان کرد: وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس تصمیم می‌گیرند و بازگشایی منوط به وضعیت هر منطقه است. فعلا وزارت آموزش و پرورش بازگشایی مدارس را 15 شهریورماه اعلام کرده اما اختیاراتی به ستاد استانی کرونا داده شده که می‌تواند بررسی‌های لازم را انجام دهد و تصمیم‌گیری کند بنابراین این مساله مجددا در ستاد استانی کرونا بررسی می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: دنیا به این اعتقاد رسیده که هر گونه تجمع و گردهمایی می‌تواند در انتشار عفونت دخالت داشته باشد. از طرفی کرونا آمده تا برای مدت طولانی با بشر زندگی کند و هم‌زیستی با بشر خواهد داشت بنابراین نمی‌توانیم فعالیت‌ها را تعطیل کنیم. اعتقاد بر این است که همه فعالیت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود بنابراین باید برای هر فعالیتی پیوست سلامت داشته باشیم تا خطر انتقال کاهش یابد.

وی عنوان کرد: با بازگشایی مدارس، به صفر رسیدن خطر انتقال امکان‌پذیر نیست و تا زمانی که این ویروس وجود دارد، انتقال ویروس نیز وجود دارد. اگر ویروس در مدت دو تا سه هفته در محیط منتقل نشود، از بین می‌رود و بیماری حذف می‌شود اما فعلا چنین چیزی ممکن نیست.

لینک کوتاه: asriran.com/0037oR