سه‌شنبه 28 فروردین 1403

کرونا روند انعقاد قراردادهای پژوهشی دانشگاهها را کند کرد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
کرونا روند انعقاد قراردادهای پژوهشی دانشگاهها را کند کرد

مسئول امور برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش و فناوری دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات گفت: به دلیل تشدید محدودیت های کرونایی، دانشگاه ها تعطیل شده و روند انعقاد قراردادهای پژوهشی را کند کرده است.

مسئول امور برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش و فناوری دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات گفت: به دلیل تشدید محدودیت های کرونایی، دانشگاه ها تعطیل شده و روند انعقاد قراردادهای پژوهشی را کند کرده است.

پیام چینی فروشان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت ثبت قراردادهای پژوهشی میان دانشگاه و شرکت ها و همچنین روند تکمیل طرح های پژوهشی در دانشگاه ها توضیح داد و گفت: به منظور ساماندهی عرضه و تقاضا در حوزه پژوهشی، سامانه ساتع راه اندازی شده و در واقع هدف از راه اندازی این سامانه تبادل فناوری و تسهیل فرایند ارتباط میان عرضه‌کنندگان فناوری و متقاضیان آنهاست که باعث تغییر رویکرد فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشور به مسئله محوری می شود. همچنین ایجاد فضای مناسب برای شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان و انتقال نتایج دستاوردهای پژوهشی از مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی به صنایع کشور از دیگر اهداف شکل گیری این سامانه بوده است.

مسئول امور برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش و فناوری دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری افزود: پیرو آمدن دکتر رحیمی دبیر جدید شورای عالی عتف، برای تقویت سامانه ساتع و شتاب در انعقاد قراردادهای پژوهشی، جلسات متعددی با شرکت های تابعه وزارت نیرو، وزارت صنعت و وزارت دفاع به عنوان تقاضا کنندگان در سامانه ساتع برگزار کردیم و در مقابل نیز جلسات توجیهی با واحدهای فناور، معاونان پژوهشی دانشگاه ها، روسای پارک های علم و فناوری و روسای پژوهشگاه های مطرح کشور برگزار کردیم تا در این سامانه فعالتیشان بیشتر شود.

وی ادامه داد: با برگزاری این جلسات انتظارمان این بود که فعالیت ها در مهر و آبان در سامانه افزایش یابد اما شیوع کرونا جلوی شتاب و توسعه در روند قراردادهای پژوهشی را گرفته است و در حال حاضر جریان کاری مثل ماه های گذشته است و هر ماه حدودا 2 میلیارد تومان پرداختی به دانشگاه ها برای انجام طرح های پژوهشی داریم.

چینی فروشان خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل این است که به دلیل تشدید محدودیت های کرونایی، دانشگاه ها تعطیل شده و روند انعقاد قراردادها را کند کرده است. حتی این وضعیت شرکت ها را ناراضی کرده است به طوری که می گویند ما متقاضی هستیم و به جای اینکه دانشگاه ها پیگیر انعقاد قرارداد با ما باشند، ما بیشتر پیگیر این موضوع هستیم.

مسئول امور برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش و فناوری دبیرخانه شورای عالی عتف در پایان گفت: از شهریور تا کنون شرکت های تابعه وزارت نیرو بیشترین تقاضا را داشته اند و پس از آن وزارت نفت بیشترین تقاضا را در سامانه ساتع به ثبت رسانده است.

وی افزود: این دو دستگاه بیشترین پرداختی را به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داشته اند به طوری که حدود 50 -60 درصد پرداختی ما مربوط به این دو وزارتخانه بوده است.