یک‌شنبه 8 مهر 1403

کرونا 65% بر بیکاری ازبکستان افزود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا 65% بر بیکاری ازبکستان افزود

تهران - ایرنا - خبرگزاری آکی پرس قرقیزستان روز یکشنبه از تاشکند گزارش داد که گسترش ویروس در ازبکستان موجب شد نرخ بیکاری در این کشور تا 65 درصد افزایش یابد.

براساس این گزارش، نوژیم هوسانوف، وزیر کار در باشگاه خبرنگاران در فرغانه گفت: اگرچه گسترش ویروس کرونا بر همه کشورها تاثیر منفی داشته است، اما این تاثیر با وضعیت اشتغال ازبکستان به مراتب بیشتر از کشورهای دیگر بود و توانست بیکاری را تا 65 درصد بالا ببرد.

وی در این خصوص گفت: امروزه با تعطیل شدن بسیاری از مشاغل مهم در این کشور آمار بیکاری قبل از کرونا ازبکستان که یک میلیون و 350 هزار نفر بود، در تاریخ 7 ژوئن (18 خرداد) به بیش از دو میلون تن رسید.

وزیر کار ازبکستان در این خصوص اظهار داشت: از آنجایی که 550 هزار مهاجری که در این کشور به سر می برند نیز نمی توانند به دلیل لغو پروازهای بین المللی به دیگر کشورهای بروند، تاثیر منفی کرونا بر اشتغال کشور را به مراتب بالا تر برده است.

هوسانف از تخصیص بودجه سه ترلیون و 600 میلیارد سوم (واحد پول ازبکستان) برای راه اندازی 60-50 پروژه اجتماعی در هر منطقه این کشور خبر داد که خود مهاجران مشغول کارهای عمرانی این پروژه ها هستند.

گزارش ها حاکی است که گسترش کرونا در این کشور موجب شد بیش از 195 هزار واحد کسب و کار در این کشور به حالت تعلیق در آید.

کاهش 12 درصدی ورود گردشگران؛ ظرف سه ماه اول سال جاری (میلادی) تا زمان اعلام قرنطیه (16 مارس 2020) تعداد 1.2 میلیون نفر گردشگر از ازبکستان بازدید نمودند که 6 درصد از آنها از اتباع کشورهای مشترک المنافع بودند.

از طرف دیگر، کاهش 30 الی 40 درصدی حجم تولید مصالح ساختمانی و کاهش میزان فروش مواد خام مرتبط با این حوزه نیز موجب شد اشتغال بخش عمران کشور نیز تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.

به همین دلیل دولت ازبکستان اقدامات متعددی را برای کاستن از پیامدهای منفی کرونا بر وضعیت اشتغال این کشور صورت داده است که از جمله می توان به: اختصاص 700 میلیون دلار برای حمایت از فعالیت واحدهای کسب و کار؛ برگزاری نشست بررسی موضوعات تامین مواد غذایی و حفظ ثبات قیمت های در دوره شیوع ویروس کرونا با حضور رئیس جمهور ازبکستان؛ تاکید بر ایجاد ذخایر مواد غذایی؛ شروع فعالیت های حوزه ساخت و ساز و اختصاص 6 تریلیون صوم به این حوزه و همچنین تاکید بر لزوم تمدید مدت اعتبارات مسکن از 15 سال به 20 سال؛ توقف واردات سیمان تا پایان سال جاری میلادی به دلیل کاهش فعایت های ساخت ساز در ازبکستان و به تبع آن کاهش ملموس تقاضا برای سیمان کاهش محدودیت های قرنطینه ای در مناطق عاری از ویروس به دستور رئیس جمهور ازبکستان؛ صدور مجوز فعالیت مشاغل کم خطر جهت از سرگیری فعالیت ها؛ ارائه مساعدت های مالی برای پرورش کودکان به 655 هزار خانواده؛ اخذ وام و کمک از نهادهای مالی و پولی بین الملی و همچنین کشورها؛ برنامه ریزی برای جذب 2.7 میلیارد دلار اعتبار از نهادهای مالی بین المللی جهت مقابله با کرونا بر اساس اعلام رئیس جمهور ازبکستان نام برد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*