جمعه 31 فروردین 1403

کرکره‌های نیمه باز 8| طرح «پیاده‌رو کریم‌خان» چگونه به کتابفروشان صدمه می‌زند؟

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
کرکره‌های نیمه باز 8| طرح «پیاده‌رو کریم‌خان» چگونه به کتابفروشان صدمه می‌زند؟

فروش مستقیم کتاب با تخفیف توسط ناشران مدت‌هاست که انتقادات سایر چرخه‌های صنف نشر را به همراه داشته است‌. در این میان برخی از ناشر - کتابفروش‌ها اقدام به فروش کتاب‌های خود با تخفیف 50 درصدی کرده‌اند. اتفاقی که به سایر کتابفروشان لطمه‌های جدی می‌زند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برخی ناشر - کتابفروش‌های راسته کریم‌خان دو روز پایانی هفته در طرحی با عنوان «پیاده‌رو کریم‌خان» اقدام به فروش کتاب‌های آسیب‌دیده تا 50 درصد تخفیف کرده‌اند. این اقدامی عجیب آن هم از سوی ناشران مطرح و باسابقه است که موجی از انتقاد را از سوی دیگر کتابفروشان به راه انداخته است.

ارائه با تخفیف کتاب در سال‌های اخیر یکی از مهمترین صدماتی بوده که پلتفرم‌ها، نمایشگاه‌ها و حالا برخی ناشران به صنف کتابفروشان زده‌اند.

شاید در وهله نخست اینکه ناشری یکسری کتاب های خود را با تخفیف ویژه برای مخاطب عرضه کند، براساس منطق بازار آزاد ایرادی نداشته باشد، اما به باور کتابفروشان در بازارِ کسادِ فعلی اینکه هم‌صنفی‌ها چنین تخفیفی روی کتاب می‌گذارند و عملا بازار فروش سایر کتابفروش‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، پسندیده نیست. اگر هر ناشری به اسم فروش کتاب‌های آسیب‌دیده در پیاده‌روی مقابل دفترش حراجی کتاب بزند داستان بقیه کتابفروشی‌ها چه می‌شود؟ اینگونه اقدامات موجب می‌شد، مخاطب عادت به خرید کتاب با تخفیف ویژه داشته باشد و این برای کتابفروش ممکن نیست. از سوی دیگر پای مشتریان از کتابفروشی‌ها بریده می‌شود و خرید از پیاده‌روها و نمایشگاه‌های سطح شهر تبدیل به یک عادت می‌شود.

محمود آموزگار: تخفیف مستقیم ناشران کسب و کار کتابفروشی‌ها را به مخاطره انداخته است

محمود آموزگار نائب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پیش از این، در زمینه فروش با تخفیف کتاب به تسنیم گفت: موضوع نوسان قیمت بسیار آسیب‌رسان است، متاسفانه این امکان وجود دارد که یک واحد انتشاراتی یا یک مرکز فروش کالا مثل دیجی‌کالا روی قیمت کتاب بتواند تخفیف‌هایی بدهد که در قیاس با سهمی که کتابفروش از قیمت پشت جلد کتاب دارد، خیلی بیشتر است. این طبیعی است که کار کتابفروشی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

بنابراین باید روی قیمت ثابت کتاب تاکید بیشتری داشته باشیم، در اروپا نیز این ماجرا جا افتاده است که کتاب یک قیمت ثابت قانونی دارد و این موجب حمایت از کتابفروشی‌های خرد و مستقل است. چرا که کتابفروشی‌های بزرگ و زنجیره‌ای نمی‌توانند با استفاده از قدرت مالی خود رقمی را کاهش دهند. قیمت کتاب باید همانی باشد که در پشت جلد کتاب درج شده است. این چیزی است که الان در این شرایط ما به آن نیاز داریم.

تخفیف مستقیم ناشران و فروش کتاب با تخفیف‌های نامتعارف که نتیجه فعالیت کتاب‌سازها است، کسب و کار کتابفروشی‌ها را به مخاطره انداخته است. تنها راه چاره آن هم این است که وزارت ارشاد به عنوان متولی روی مسئله قیمت ثابت کتاب عنایت ویژه‌ای داشته باشد. با تصویب قانون مربوطه در این زمینه می‌توان اقدامات بسیار مثمرثمری داشت.

قدسی: فروش با تخفیف کتاب توسط ناشران در نهایت به ناشر نیز آسیب می‌زند

عابس قدسی مدیر موسسه شهر آفتاب در مشهد، آسیب‌های ناشی از فروش با تخفیف کتاب توسط ناشر را در درجه اول متوجه خود ناشر می‌داند. او می‌گوید: یکی از مهمترین چالش‌ها تخفیف‌هایی است که ناشران برای کتاب‌ها می‌گذارند‌، این تخفیف‌ها قطعاً به کتابفروشی‌ها آسیب می‌زند، پای مخاطب را از کتابفروشی‌ها کوتاه می‌کند، در نهایت خود ناشر هم آسیب می‌بیند؛ چرا که فروش همه کتاب‌ها از فروش آنلاین میسر نیست و با تضعیف کتابفروشی‌ها فروش ناشران نیز دچار ضعف می‌شود.

کرکره‌های نیمه‌باز 3| تجربه کتابفروش سنندجی از چالش‌های بازار کتاب: تخفیف های دیجی‌کالا و ناشران پای مشتریان را از کتابفروشی‌ها بریده است کرکره‌های نیمه‌باز - 1| بیمه و مالیات راه تنفس کتابفروشی‌ها را بسته است / سود بساز بفروش‌های نشر از حمایت‌ها کرکره نیمه‌باز کتابفروشی‌ها؛ چرا فروشگاه‌های کتاب در ایران جان نمی‌گیرد؟

همان طور که گفته شد، فروش با تخفیف کتاب‌های آسیب دیده از سوی ناشر در وهله نخست ایرادی ندارد، اما اگر از چرخه صحیح آن اتفاق بیافتد، چه اشکالی دارد؟ این ناشران کتاب‌های آسیب دیده خود را از طریق مراکز پخش در اختیار کتابفروشی‌ها قرار می‌دادند و کتابفروشی‌ها نیز از فروش این کتاب‌ها در این اوضاع اقتصادی نامناسب نشر بهره برده و از طرفی دیگر پای مشتریان نیز از کتابفروشی‌ها بریده نمی‌شد.