جمعه 10 فروردین 1403

کشف خفاش ماهی، عنکبوت ماهی، مارماهی کور و پهن ماهی در استرالیا (+ عکس)

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
کشف خفاش ماهی، عنکبوت ماهی، مارماهی کور و پهن ماهی در استرالیا (+ عکس)

در این اکتشاف حیواناتی مانند خفاش‌ماهی اعماق دریا مشاهده شده اند که دارای باله هایی کوچک برای حرکت و زائده ای کوچک در قسمت پوزه خود برای جذب طعمه است.

عصر ایران - اکتشافات اخیر در اعماق آب های اطراف جزایر کوکوس (کیلینگ) استرالیا مشاهده موجودات دریایی شگفت انگیز و عجیب و غریبی را برای پژوهشگران به همراه داشته است.

برخی از این موجودات دریایی به رغم ظاهر ترسناک خود اندازه کوچکی دارند و در عمقی از آب زندگی می کنند که در شرایط عادی احتمال مواجه شدن با آنها برای ما بسیار کم است.

دولت استرالیا محافظت از محیط زیست دریایی اطراف جزایر کوکوس را به عنوان یک پارک دریایی جدید با وسعت بسیار زیاد در دستور کار خود قرار داده است.

این منطقه در محل تلاقی اقیانوس هند و اقیانوس آرام زیستگاهی برای تنوع خیره کننده ای از حیات دریایی فراهم می کند.

کشف گونه های بالقوه جدید از حیات دریایی

اکتشاف اخیر به عنوان نخستین نقشه‌برداری زیرآبی بستر اطراف پارک دریایی دریاکوه های جزایر کوکوس (Cocos Islands Seamounts Marine Park) انجام شده است.

در این اکتشاف حیواناتی مانند خفاش‌ماهی اعماق دریا (تصویر بالا) مشاهده شده اند که دارای باله هایی کوچک برای حرکت و زائده ای کوچک در قسمت پوزه خود برای جذب طعمه است.

عنکبوت ماهی (تصویر بالا) یکی دیگر از حیوانات جالب توجه مشاهده شده در اعماق آب اطراف جزایر کوکوس است که با راهبردهای شکار در مناطق بدون نور سازگار شده است. این ماهی به نوعی روی باله های زیرین خود که شبیه پایه های بلند هستند، راه می رود و به دنبال غذای مورد علاقه خود یعنی میگوهای کوچک می گردد.

به گفته دکتر تیم اوهارا، دانشمند ارشد این اکتشاف از موسسه پژوهشی موزه ویکتوریا، ما تعداد شگفت انگیزی از گونه های بالقوه جدید را کشف کرده ایم که در این پارک دریایی دور افتاده زندگی می کنند.

مارماهی کور (تصویر بالا) از خانواده مارماهی کاسک که در عمق 5 کیلومتری آب یافت شده یکی از مواردی است که تا پیش از این برای علم ناشناخته بود. زندگی در چنین عمقی از آب دلیل رشد ضعیف چشم ها و پوست شفاف این حیوان است.

این پهن‌ماهی نیز به گونه ای تکامل یافته تا هر دو چشم در یک سمت سر قرار بگیرند، از این رو می تواند در کف دریا استتار کرده و دید بهتری برای شکار داشته باشد.

تماشاخانه

ببینید | بازگشت پروانه‌های در حال انقراص به مکزیک

ببینید | افزایش کاشت مرگبار مو در هند / اپراتورهای کاشت مو به صورت خودآموز از فضای مجازی آموزش می‌بینند و مو می‌کارند

فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام
کشف خفاش ماهی، عنکبوت ماهی، مارماهی کور و پهن ماهی در استرالیا (+ عکس) 2
کشف خفاش ماهی، عنکبوت ماهی، مارماهی کور و پهن ماهی در استرالیا (+ عکس) 3
کشف خفاش ماهی، عنکبوت ماهی، مارماهی کور و پهن ماهی در استرالیا (+ عکس) 4
کشف خفاش ماهی، عنکبوت ماهی، مارماهی کور و پهن ماهی در استرالیا (+ عکس) 5
کشف خفاش ماهی، عنکبوت ماهی، مارماهی کور و پهن ماهی در استرالیا (+ عکس) 6
کشف خفاش ماهی، عنکبوت ماهی، مارماهی کور و پهن ماهی در استرالیا (+ عکس) 7
کشف خفاش ماهی، عنکبوت ماهی، مارماهی کور و پهن ماهی در استرالیا (+ عکس) 8