پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کشف دسته جدیدی از ترکیبات ضد صرع از سوی برگزیده جایزه مصطفی (ص)

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
کشف دسته جدیدی از ترکیبات ضد صرع از سوی برگزیده جایزه مصطفی (ص)

کاشف داروهای گیاهی درمان لیشمانیا و صرع اعلام کرد: صمیمانه خوشحالم که کمک‌های فروتنانه من که در حال حاضر چهار دهه به طول انجامیده است، از طریق این جایزه به رسمیت شناخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، پروفسور چودری، سازنده داروهای گیاهی لیشمانیاز (سالک) و برگزیده جایزه مصطفی (ص) امروز در آیین اختتامیه چهارمین جایزه مصطفی (ص) با بیان اینکه مایلم سخن کوتاه خود را با دعایی از پیامبر اکرم که فرمودند " بار الها! از تو علم سودمند، رزق پاک و عمل مقبول مسألت می‌نمایم" آغاز کنم، گفت: آموزه‌های زیبای دینی ما در واقع، ما را بر آن می‌دارد تا از گهواره تا گور به دنبال دانش باشیم و دانشی را که به نفع بشریت است، دنبال کنیم. این هدف، ماموریت اصلی سفر علمی طولانی مدت من نیز بوده است.

وی با بیان اینکه من صمیمانه خوشحالم که کمک‌های فروتنانه من که در حال حاضر 4 دهه به طول انجامیده است، از طریق این جایزه به رسمیت شناخته می‌شود، ادامه داد: برای دهه‌ها من تنها با هدف مشارکت در تسکین درد و رنج مردم توسط کشفیات علمی‌ام به طوری خستگی ناپذیر و ایثارگرانه کار کرده‌ام. این جایزه عزم من را برای ادامه این کار با هدفی صادقانه و انگیزه‌ای ایثارگرانه بیش از پیش کرده است. من از بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)، نامزدها و هیئت داوران محترم این جایزه به دلیل به رسمیت شناختن و قدردانی از مشارکتم در زمینه محصولات طبیعی و شیمی بیولوژیکی بسیار سپاسگزارم.

چودری با تاکید بر اینکه ما از دانسته‌های خود از اصول شیمیایی و فرایندهای بیولوژیکی در کشف تعداد زیادی مولکول فوق‌العاده جالب که کاربردهای درمانی بالقوه‌ای دارند، استفاده کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: به طور دقیق‌تر، تحقیقات ما منجر به کشف و مطالعه بازدارنده‌های جدیدی از آنزیم‌های مهم بالینی شده است که می‌توانند برای تعدیل فرایندهای مولکولی درگیر در اختلالات مربوط به آنزیم، مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: در میان آنها، مؤثرترین سهم مشارکت از جانب پروژه‌هایی بود که منجر به شناسایی مواد فعال گیاهان مورد استفاده در سیستم سنتی پزشکی برای درمان صرع، فلج، میگرن و اختلالات شیدایی و لیشمانیاز (سالک) شد. محصولات طبیعی ضد صرع "ایزوکسیلیتونی" از تحقیقات علمی بر روی گیاه دارویی Delphinium denudatum کشف شد، این محصولات به عنوان دسته جدیدی از ترکیبات ضد صرع با مهار عملکرد کانال سدیم و با فعالیت و ایمنی بهتر نسبت به داروهای استاندارد، جلوی تشنج‌های صرع را می‌گیرند، شناخته می‌شوند. ایزوکسیلیتون و آنالوگ‌های آنها اخیرا توسعه پیش بالینی را برای درمان صرع، ایسکمی مغزی و بیماری آلزایمر تکمیل کرده‌اند.

این محقق حوزه پزشکی یادآور شد: در این سفر طولانی، که چندین دهه به طول انجامیده، دعای مادرم "نثار بیگم" و پدرم "غلامحسین" چودری، حمایت خواهر و برادرهایم جاوید، ارشد، تنویر و توقیر با من بوده است. من بسیار خوش شانس بودم که از دوران کودکی تا تحصیلات دانشگاهی از تعلیمات معلمان فوق العاده‌ای بهره مند شدم. می‌خواهم صمیمانه از راهنمایی استاد عزیزم استاد افسانه‌ای دکتر عطا الرحمان (عضو انجمن سلطنتی) قدردانی کنم. من بیشتر طول عمرم با ایشان در ارتباط بوده‌ام.

چودری تاکید کرد: من این تقدیرنامه را به نمایندگی از همکاران برجسته و بیش از صد دانشجوی دکتری می‌پذیرم که شبانه روز برای نمایش دادن شیمی ساده و زیبا کار کرده‌اند و ادبیات جهان را از مولکول‌های جالب و هیجان انگیز که می‌توانند به نفع بشریت به کار گرفته شوند و سرنخ‌های مفیدی در زمینه توسعه دارو هستند، پر کرده‌اند. در میان آنها استادان فرزانه شاهین، عطاءالوهاب، سامر یوسف و خالد. م. خان نقش اصلی را ایفا کرده‌اند. اشاره ویژه‌ای می‌کنم به بنیانگذاران بابصیرت مؤسسات جناب عزیز لطیف جمال و خانم نادیرا پنجوانی که اکثر این مطالعات در این دو مکان انجام شده است. جا دارد از پروفسور موریس شما در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و پروفسور جان کلاردی از دانشگاه کرنل به خاطر نظارت بر تحقیقات پسادکتری من در سال‌های طولانی نام ببرم.

به گفته وی همگی افراد نام برده شده همیشه در کنار وی ایستاده بودند و به صداقت من برای خدمت و توانایی من در عملی کردن کارها باور دارند.

وی گفت: در آخر، من بدون حمایت خانواده، همسرم فرزانه اختر و فرزندانم نیمرا، حماد، طوبی و بلال و نوه‌هایم زین و زونیرا که فداکاری‌های فوق العاده‌ای کرده‌اند، اینجا نبودم. آنها سخاوتمندانه به من اجازه دادند تا در اشتیاقی که برای پژوهش دارم، حتی در زمان‌هایی که باید در کنار آنها باشم، غرق شوم.

انتهای پیام