چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

کلانتری خواستار بررسی دقیق دلایل پسروی دریای خزر شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کلانتری خواستار بررسی دقیق دلایل پسروی دریای خزر شد

تهران - ایرنا - رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار مطالعه دقیق و جامع بر دلایل پسروی آب دریای خزر و سناریوهای پیش رو ناشی از اثرات این پسروی شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بمنظور اجرای مصوبات ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌ها در رابطه با احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان، جلسه‌ای با حضور عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار و در آن بر اجرای مصوبات احیا تاکید شد.

کلانتری در این جلسه مدیریت و احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان را یکی از اولویت های ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب ها اعلام کرد و نگاه علمی و کاملا تخصصی به استمرار اتصال آب دریای خزر به خلیج گرگان را که به دلیل رسوب گذاری و برخی فعالیت های انسانی دچار اختلال شده است مورد تاکید قرار داد.

وی خواستار مطالعه دقیق و جامع بر دلایل پسروی آب دریای خزر و سناریوهای پیش رو ناشی از اثرات این پسروی شد.

کلانتری استفاده از فناوری های نوین و به خصوص دانش سنجش از دور در تعیین دقیق حجم آب مخزن تالاب‌های کشور به منظور تعیین حقابه و بررسی اثرات اکولوژیکی ناشی از نوسانات آب را بسیار ارزشمند دانست و بر تولید داده ها در ماه های مختلف سال و مقایسه آنها در سال های مختلف تاکید کرد. همچنین بهروز ابطحی رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی در این جلسه گفت: مطالعات جامع نجات خلیج گرگان از طریق مدیریت یکپارچه حوضه مربوطه را عهده دار است.

وی همچنین گزارش جامعی از نتایج مطالعات و تصمیمات لازم بر اساس نتایج آن که منطبق بر مدلسازی از اکوسیستم مربوطه بود، ارائه کرد.

همچنین در این جلسه، استفاده از فناوری های نوین و بهره گیری از دانش سنجش از دور برای پایش و محاسبه حجم، عمق و مساحت تالاب ها که توسط یکی از شرکت های دانش بنیان با همکاری معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها انجام شده بود، ارائه شد.

*س_برچسب‌ها_س*