شنبه 1 اردیبهشت 1403

کمیته امداد یکی از متولیان اصلی در حوزه رفع فقر است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کمیته امداد یکی از متولیان اصلی در حوزه رفع فقر است

مدیر کل هماهنگی امور بین الملل کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: کمک ایرانیان و خیرین خارج از کشور به کمیته امداد 300 درصد رشد داشته است.

محسن شهرابی فراهانی گفت: کمیته امداد یکی از متولیان اصلی در حوزه رفع فقر است، بخش بین الملل کمیته امداد، مسئول تامین منابع از خیرین و ایرانیان خارج از کشور است.

با هدف گذاری‌هایی که در سه سال اخیر انجام شده توانستیم رشد قابل‌توجهی داشته باشیم و یک رشد 300 درصدی را از سال 98 شاهد بودیم.

وی گفت: ما با خیرین خارج از کشور پروژه محور کار می کنیم، پروژه‌هایی در حیطه رفع فقر به آن‌ها معرفی می کنیم که عمدتاً مربوط به زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های نیازمند دارای یتیم است؛ برای خیرین، متناسب با خواسته و توان آن‌ها پروژه تعریف می‌شود.

پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف توانمندسازی، حرفه‌آموزی، اشتغال، مسکن و یا مسائل فرهنگی، تربیتی، تحصیلی و بحث درمان محور اصلی این پروژه هاست.

مدیر کل هماهنگی امور بین الملل کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: ما در پروژه‌های تعریف شده به صد در صد اهداف رسیدیم، به این شکل است که خیرین خارج از کشور چند پروژه را انتخاب می‌کنند، مثلاً بابت مسکن، کمیته امداد با خیرین هم افزایی می‌کند و آورده هرکدام از طرفین به صورت مساوی است و در زمان کوتاه مسکن تحویل نیازمندان می‌شود، ما پروژه‌های ناتمام نداریم و در برنامه ریزی 5 ساله تصمیم داریم که درصد مشارکت خیرین و ایرانیان خارج از کشور را گسترش داده و بالا ببریم.

وی در ادامه گفت: پروژه‌های ما روند کوتاه مدتی دارد به همین خاطر به همان میزان که جذب داریم پروژه تعریف می‌کنیم. بحث اشتغال و حرفه آموزی مدت طولانی تری دارد، ولی مسکن را در حدود 7 ماه تحویل می دهیم و در بحث تحصیل هم که در طول مدت تحصیل، خیر حامی باقی می‌ماند.

شهرابی گفت: ایرانیان خارج از کشور با هر نوع نگرش و اعتقادی در یک موضوع نگاه مشترک دارند که باید برای رفع محرومیت در داخل کشور کمک کرد و این دیدگاه ما را به بخش عظیمی از هموطنان خارج از کشور وصل کرده است.

وی گفت: این نمایشگاه دارای پیوستگی اطلاعات است و از نقطه‌ای شروع و در نقطه‌ای پایان می‌پذیرد؛ در بحث شاخص‌های آماری اگر شاخص‌های آماری منطقه‌ای و جهانی ارائه می‌شد می‌توانستیم مقایسه بهتری داشته باشیم.

در حال حاضر ما خودمان را با خودمان مقایسه می‌کنیم، ولی اگر با آمار منطقه‌ای مقایسه می‌کردیم جایگاهمان در منطقه و میزان پیشرفت مشخص می‌شد مثلاً در بحث خانه‌های بهداشت ما در دنیا نمونه هستیم.

مدیر کل هماهنگی امور بین الملل کمیته امداد امام خمینی (ره) در پایان گفت: در این نمایشگاه تنوع و حجم اطلاعات زیادی یکجا ارائه شده که در مدت کوتاهی آن‌ها را بررسی می‌کنیم و اگر با حفظ مسائل محرمانگی بتوانیم این آمار‌ها را به سازمان ها ارائه دهیم در تدوین برنامه‌های آتی آنها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون