پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

کمیته سلامت‌سنجی امدادگران هلال‌احمر راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کمیته سلامت‌سنجی امدادگران هلال‌احمر راه‌اندازی می‌شود

تهران - ایرنا - رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از راه‌اندازی کمیته سلامت سنجی امدادگران هلال‌احمر در قالب تفاهم نامه‌ای بین این سازمان و معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر خبر داد.

این مطلب را مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در دیدار با فرید مرادیان معاون بهداشت، درمان و توان‌بخشی هلال‌احمر عنوان کرد و گفت: امدادگران و نجات‌گران قبل، هنگام و بعد از بحران نیاز به رسیدگی‌های جسمی و روحی دارند. یعنی می‌بایست در کنار آسیب‌دیدگان از حوادث به سلامت امدادگران و نجات‌گران هم توجه کرد که امیدواریم این موضوع در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان امدادونجات و معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه در هلال احمر تفکیک‌های سازمانی صورت‌گرفته تا خدمات تخصصی با کیفیت بیش‌تری ارائه شود؛ اما باید توجه داشت که همه یکپارچه قدم می‌داریم و برای یک هدف مشخص فعالیت می‌کنیم، گفت: حضور به‌موقع تیم‌های بهداشتی و درمانی در کاهش تلفات انسانی اثرگذار است. این تیم‌ها معمولا برای حضور سریع در صحنه حوادث لجستیک مناسب ندارند که ضروری است که در این زمینه هماهنگی‌های بیش‌تری انجام شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه به‌د لیل تمرکز مباحث آموزشی در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری هلال‌احمر سازمان‌های تخصصی با مشکل مواجه شده‌اند افزود: ما در سازمان امداد و نجات دنبال آن هستیم که آموزش‌های تخصصی را احیا کنیم.

ولی پور توضیح داد: امدادگرانی که با جان مردم سرو کار دارند آموزش‌های سابق را نمی‌بینند که این مسئله نیازمند بارنگری فوری است چرا که عامل اصلی ریزش امدادگران و نجات‌گران از بدنه هلال احمر همین آموزش‌های تخصصی است.

وی ادامه داد: تعامل سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی این جمعیت برای درمان اضطراری و بهداشت محیط اضطراری مهم و حائز اهمیت است چرا که این تعامل زمینه‌ساز خدمت موثر به مردم به ویژه آسیب دیدگان و متاثرین احتمالی از انواع حوادث و سوانح است.

فرید مرادیان، معاون بهداشت، درمان و توان‌بخشی هلال‌احمر هم در این دیدار گفت: باعث افتخار است که مجموعه امداد و نجات کشور جمعیت هلال احمر در منطقه و جهان توان‌مند است. ما همواره سعی می‌کنیم به‌عنوان پشتیبان کنار همکاران‌مان در سازمان امدادونجات قرار بگیریم.

وی ادامه داد: راه‌اندازی بیمارستان‌های صنعا، کربلا و نجف یکی از اولویت‌هایی است که دنبال می‌کنیم. در داخل کشور هم مکمل وزارت بهداشت هستیم. هر زمان که این وزارت‌خانه نیاز بداند، حاضر می‌شویم.

معاون بهداشت، درمان و توان‌بخشی هلال‌احمر افزود: در حوزه بهداشت و درمان اضطراری مکلف به انجام فعالیت هستیم. در بخش بازتوانی و توان‌بخشی هم نیازمند رسیدگی‌های بیش‌تری هستیم و باید ضعف‌های موجود را پوشش دهیم.

مرادیان با بیان اینکه آموزش و ارتباط مستمر درمورد پزشکان و پرستاران داوطلب مهم است، گفت: باید با ارائه آموزش‌های لازم از فرصت خدمت در هلال‌احمر استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: برنامه‌های جدیدی برای سنجش سلامت امدادگران و توانمندسازی آن‌ها از لحاظ روحی و جسمی تدوین خواهیم کرد که در این زمینه کمیته مشترکی را با سازمان امداد و نجات تشکیل می‌دهیم.

در ادامه این جلسه پیشنهادی مبنی‌بر استفاده امدادگران و نجات‌گران از خدمات درمانی هلال‌احمر مطرح شد که این موضوع برای بررسی‌های بیش‌تر در کمیته مشترک سازمان امداد و نجات و معاونت بهداشت، درمان و توان‌ب خشی مورد تحلیل و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

همچنین در این دیدار دو طرف بر تعامل بیش‌تر برای ارائه خدمات به موقع در حوادث و سوانح و راه‌اندازی کمیته سلامت‌سنجی امدادگران و نجات‌گران تاکید کردند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر شامل بی غرضی (Impartiality)، بی طرفی (Neutrality)، استقلال (Independence)، خدمت داوطلبانه (Voluntary Services)، بشردوستی (Humanity)، یگانگی (Unity) و جهانشمولی (Universality) است.

*س_برچسب‌ها_س*