جمعه 31 فروردین 1403

گردشی در بازار گوشت قرمز؛ قیمت هر کیلو شقه گوسفندی 140 تا 150 هزار تومان

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
گردشی در بازار گوشت قرمز؛ قیمت هر کیلو شقه گوسفندی 140 تا 150 هزار تومان

صادرات دام، سوداگری و کاهش عرضه گوشت قرمز منجر شد تا طی دو هفته گذشته نرخ گوشت قرمز صعودی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان - بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی 140 تا 150 هزار تومان، سردست گوسفندی 170 تا 180 هزار تومان، جگر 220 هزار تومان، شقه گوساله 130 تا 150 هزار تومان و سردست گوساله 150 تا 160 هزار تومان بوده که نسبت به هفته های اخیر 20 تا 40 هزار تومان افزایش داشته است.

بسیاری از توزیع کنندگان گوشت صادرات دام و شرایط جوی روزهای اخیر را علت اصلی کاهش عرضه و گرانی مطرح می کنند، در حالی که تولیدکنندگان حوزه دام اذعان می کنند که التهاب بازار ارتباطی به صادرات ندارد، کما اینکه قیمت گوشت در هفته های اخیر به رغم توقف صادرات هم در بازار کاهشی نداشته است.

گرانی گوشت بهانه ای برای واردات

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به زایش های مناسب، کمبودی در عرضه دام نداریم.

به گفته وی، قیمت کنونی هر کیلو دام سبک و سنگین 58 تا 59 هزار تومان است، در حالی که قیمت مصوب دام سبک 62 هزار تومان است.

با توجه به کاهش میزان مصرف و ازدیاد عرضه، دام همچنان کمتر از نرخ مصوب عرضه می شود. این درحالی است که بنابر اذعان تولیدکنندگان، افراد سودجو با فضاسازی به دنبال افزایش قیمت گوشت به مرز 200 هزار تومان هستند تا بتوانند واردات لاشه را توجیه پذیر کنند‌.

پوریان گفت: هم اکنون بازار از گوشت اشباع است، درحالیکه برخی توزیع کنندگان به بهانه های مختلف با فضاسازی افزایش قیمت به دنبال واردات هستند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام قیمت کنونی هر کیلو لاشه گوسفند 120 هزار تومان و لاشه گوساله 110 هزار تومان در عمده فروشی اعلام کرد.

سرما و یخبندان گوشت را گران کرد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: با توجه به کاهش عرضه دام به سبب شرایط جوی و صادرات، قیمت دچار نوساناتی شده است.

به گفته وی، با افزایش مصرف پروتئین در فصل سرما و کاهش عرضه دام در کشتارگاه پیش بینی می شود که استمرار این روند منجر به جهش درصدی قیمت در هفته آتی شود.

با توجه به تامین عمده دام تهران از غرب کشور، بارندگی های اخیر و کندی تردد منجر به کاهش عرضه دام در کشتارگاه و افزایش قیمت در بازار شد.

ملکی گفت: طبق روال همه ساله در بهمن تقاضا برای خرید گوشت بواسطه ذخایر شب عید افزایش می یابد که این موضوع منجر به درصد جزئی افزایش قیمت می شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت هر کیلو بره نر را 60 تا 65 هزار تومان و هر کیلو شقه گوسفندی 139 تا 146 هزار تومان اعلام کرد.

طبق اذعان فعالان بازار و فروشندگان، قیمت هر کیلو شقه گوسفندی طی 2 هفته اخیر 15 هزار تومان رشد داشته است که انتظار می رود با بهبود شرایط جوی و تسهیل در تردد، آرامش به بازار بازگردد.

صادرات دام ارتباطی به گرانی گوشت ندارد

مدیر عامل اتحادیه دام سبک گفت: در 2 هفته اخیر صادرات دام زنده به بهانه افزایش قیمت گوشت قرمز متوقف شد، درحالیکه قیمت گوشت تغییری نکرده است.

به گفته وی، گرانی گوشت قرمز ارتباطی به صادرات دام زنده ندارد و عوامل دیگری در این اتفاق دخیل است.

صدر دادرس گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، تنظیم بازار گوشت اهمیت بسزایی دارد، چنانچه دولت نتواند بازار را کنترل کند، در ایام‌پایانی سال با چالش جدی مواجه می شویم.

اواسط آبان دولت مجوز صادرات 350 هزار راس دام را صادر کرد که با پیگیری های مکرر در مجموع 2 هزار راس صادر شده است که با فضاسازی در فضای مجازی جلوی این امر را به بهانه گرانی گرفتند، درحالیکه قیمت گوشت به رغم‌توقف صادرات کاهشی نداشته است.