چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

گردش مالی 1000 میلیاردی فن بازها در بیست سال گذشته

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گردش مالی 1000 میلیاردی فن بازها در بیست سال گذشته

تهران - ایرنا - دبیر شبکه فن بازار ملی ایران با اشاره به گردش مالی 500 میلیارد تومانی فن بازارها در یکسال گذشته گفت: از ابتدای شکل‌گیری فن بازارهای تخصصی و منطقه‌ای در 20 سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان گردش مالی در این شبکه انجام شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، محمد صالح خالقی با بیان اینکه،  پارک فناوری پردیس ماموریت های ملی و منطقه‌ای هم بر دوش دارد و ایجاد شبکه ملی فن بازارهای کشور یکی از برنامه های این پارک است، افزود: ما در نظر داریم جشن 20 سالگی پارک را با تکمیل شبکه فن بازار ملی در سراسر کشور همراه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کار اصلی دفاتر فن بازارها توسعه بازار فناوری است. یعنی هر جا که در اکوسیستم فناوری مبادله ای انجام می شود، دفاتر فن بازار و کارگزاران تجارت فناوری تسریع و تسهیل این مبادلات را انجام می دهند.

وی افزود: این مبادلات اعم از فروش محصولات فناورانه و های‌تک، جمع آوری سرمایه برای اختراعات و استارت آپ ها و همچنین موضوع انتقال دانش فنی و رفع نیازهای فناورانه با استفاده از توان داخلی است که با کمک فن بازارها و کارگزاران تجارت فناوری تسهیل و تسریع و با توجه به برنامه ها و آموزش های ما به این فن بازارها، کار تجارت فناوری انجام می شود.

خالقی همچنین بیان کرد: در نظر داریم امسال برنامه های بین‌المللی در شبکه فن بازار ملی هم داشته باشیم.

وی افزود: البته دستیابی به این هدف مورد نظر زمانبر خواهد بود، اما در تلاش هستیم ارتباطات بین المللی کارگزاران تجارت فناوری با کارگزاران دیگر کشورها بیشتر شود.

او ادامه داد: ما در طرح بین المللی شبکه ملی فن بازار می خواهیم فرصت های صادراتی خودمان را به دیگر کشورها معرفی و فرصت های سرمایه گذاری را از سرمایه گذاران دیگر کشورها برای کشور جذب کنیم. هدف ما کمک به اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور برای جذب سرمایه و دانش علمی است.

دبیر شبکه ملی فن بازار کشور گفت: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته ایم. اما ذکر این نکته مهم است که تنها در یک سال گذشته با همت کارگزاران تجارت فناوری و مدیران فن بازار توانستیم حدود 500 میلیارد تومان گردش مالی داشته باشیم.

خالقی افزود: مجموعه این مبالغ در بازاریابی های محصولات فناورانه و سرمایه گذاری های لازم برای استارتاپ ها، اختراعات و شبکه نوآوری کشور بوده است.

خالقی گفت: ذکر این نکته ضروری است که نسبت هزینه به این گردش مالی بیش از 150 برابر بوده است، یعنی ما با هزینه بسیار کمتر گردش مالی مورد نظر را رقم زده ایم و درآمدها بیش از 150 برابر سرمایه گذاری ها بوده است.

وی با بیان اینکه، تسهیل فعالیت فن بازارها، کار بروکرها یا کارگزارهای فناوران است که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، یادآور شد: شبکه ملی فن بازار ایران نقش هدایت کننده این کار را بر عهده دارد و نظارت و اقدامات راهبران این شبکه توسط شبکه ملی فن بازار ایران انجام می‌شود.

خالقی افزود: بنابراین نیاز است که کارگزاران تجارت فناوری که مهمترین عوامل ایجاد این بازارها هستند در سراسر کشور فعال تر شوند.

طبق اعلام پارک فناوری پردیس، تا کنون 50 شرکت کارگزاری با شبکه ملی فن بازار همکاری می‌کنند و تلاش این مجموعه این است که تا انتهای سال این عدد به 70 کارگزار افزایش یابد.

*س_برچسب‌ها_س*