جمعه 10 فروردین 1403

گرم طلای 18عیار از بورس جلو زد

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
گرم طلای 18عیار از بورس جلو زد

دلار در هفته گذشته 3. 7 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و سهم مهمی در رشد طلا و سکه بازار داخلی داشت. روز پنج‌شنبه دلار در ادامه روند افزایشی خود 100 تومان افزایش یافت و به بهای 23 هزار و 450 تومان رسید. به گفته فعالان، روز جمعه در معاملات پشت خطی هم نوسان‌گیران با جوسازی به دنبال بالا بردن قیمت‌ها بودند و گفته می‌شد که قیمت در مقطعی حتی به بالای 23 هزار و 500 تومان رفته است. این مساله...

در اولین هفته مردادماه، طلا طلایه‌دار بازار‌های داخلی شد. هر گرم طلای 18 عیار روز پنج‌شنبه با 18 هزار تومان رشد به بهای یک میلیون و 80 هزار تومان رسید. با ثبت این رشد، میزان بازدهی گرم طلا به بیش از 13درصد رسید. پنج‌شنبه دو هفته پیش هر گرم طلای 18 عیار، 954 هزار تومان قیمت داشت. سه عامل در رشد قیمتی طلا تاثیر داشتند. اولی، رشد بهای دلار در بازار داخلی، دومی، افزایش بهای طلا در بازار‌های جهانی و سومی، جبران کاهش شدید دو هفته پیش و برگشت از کف قیمتی.

هیچ کدام از ارز‌ها و انواع سکه در هفته گذشته نتوانستند به اندازه گرم طلا رشد کنند و بازار بورس نیز نتوانست بازدهی بالاتر از 1/ 0درصد را به ثبت برساند. شاخص کل بورس بعد از مدت‌ها، هفته گذشته در قعر جدول بازدهی قرار داشت. رتبه‌های بالای جدول اختصاص به طلا و انواع سکه داشت و دلار نیز در هفته گذشته بیش از 7 درصد افزایش یافت.

بازدهی گرم طلا بر فراز انواع سکه

سکه که 2 هفته پیش نزدیک به 6 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در هفته گذشته به مسیر افزایشی بازگشت و طی 6 روز کاری، یک میلیون تومان گران شد. آخرین موج افزایشی سکه تمام نیز در روز پنج‌شنبه صورت گرفت. در ایستگاه روز آخر هفته، فلز گرانبهای داخلی 200 هزار تومان گران شد و روی مرز مهم 11 میلیون و 300 هزار تومان قرار گرفت. فلز گرانبهای داخلی پنج‌شنبه دو هفته پیش 10 میلیون و 300 هزار تومان قیمت داشت و با صعود کانالی هفته دوم خرداد، نزدیک به 10‌درصد رشد کرد.

این میزان رشد در شرایطی رخ داد که دو هفته پیش 9/ 5 درصد کاهش قیمت را به ثبت رسانده بود. بازدهی نیم سکه نیز در هفته گذشته تقریبا مشابه با سکه تمام بود و ربع سکه نیز 2/ 8 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. با وجود رشد‌های بالا در بازار سکه، سهم رشد طلا در بازار داخلی بیشتر بود. گرم طلای 18 عیار که پنج‌شنبه دو هفته پیش 954 هزار تومان قیمت داشت، روز پنج‌شنبه روی عدد یک میلیون و 80 هزار تومان به کار خود پایان داد: بیش از 13 درصد رشد طی یک هفته.

به گفته فعالان، جدا از رشد قیمت دلار و طلای جهانی که در افزایش قیمت گرم طلا و انواع سکه اثرگذار بود، نزدیک شدن به اعیاد قربان و غدیر، کمی موجب شده است که تقاضا برای خرید طلا و جواهرات بیشتر شود. از نگاه آن‌ها همین اتفاق کمی در رشد قیمت طلای 18 عیار بیشتر از سایر سکه‌ها اثرگذار بوده است. به گفته عده‌ای از بازیگران بازار طلا، درست است که به دلیل شرایط ویروس کرونا، امکان برگزاری مراسم‌های عروسی و... وجود ندارد، ولی به‌صورت خصوصی افراد در این اعیاد بیشتر به هم طلا هدیه می‌دهند و مراسم‌های کوچکی را برگزار می‌کنند.

در کنار این، در شرایط کنونی بسیاری از خانوار‌ها دیگر توانایی خرید سکه امامی را ندارند و ترجیح می‌دهند از طلا‌های کم وزن برای هدیه دادن استفاده کنند. در واقع درست است که میزان تقاضای مصرفی در مجموع در سال 99 کاهش پیدا کرده و این از گفته بسیاری از فعالان هم مشخص است، ولی به‌صورت موقت در مردادماه، کمی بالاتر رفته است. همین عامل باعث شده است که طلا نسبت به سایر انواع سکه رشد بیشتری را تجربه کند.

در این میان، عده‌ای هم عنوان می‌کردند که دو هفته پیش گرم طلا نسبت به انواع سکه افت بیشتری را تجربه کرد و همین موضوع باعث شد در هفته گذشته تلاش بیشتری برای رشد کند. جدا از این آنها، می‌گویند که زیر مرز یک میلیون تومانی خرید طلا توسط سرمایه‌گذاران بیشتر شد و این موضوع یعنی خرید در کف قیمتی، هم در رشد قیمتی طلا موثر بود.

رشد دلار پشت خطی

دلار در هفته گذشته 3. 7 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و سهم مهمی در رشد طلا و سکه بازار داخلی داشت. روز پنج‌شنبه دلار در ادامه روند افزایشی خود 100 تومان افزایش یافت و به بهای 23 هزار و 450 تومان رسید. به گفته فعالان، روز جمعه در معاملات پشت خطی هم نوسان‌گیران با جوسازی به دنبال بالا بردن قیمت‌ها بودند و گفته می‌شد که قیمت در مقطعی حتی به بالای 23 هزار و 500 تومان رفته است. این مساله می‌تواند آغاز معاملات روز جاری دلار را تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال، برخی از فعالان عنوان می‌کردند، معاملات حواله درهم به دلیل تعطیلات عید قربان در امارات در دو روز ابتدای هفته انجام نمی‌شود و با توجه به فشار کاهش تقاضای حواله‌ای، امکان کاهش قیمت در نیمه دوم روز شنبه وجود دارد. در مورد سکه نیز اگر قیمت طلا بالای هزار و 980 دلار بسته شود، احتمال رشد بیشتر در بازار داخلی وجود دارد و ممکن است فلز گرانبهای داخلی به بالای مرز مهم 11 میلیون و 500 هزار تومان برود. البته برخی فعالان باور دارند سکه سوخت زیادی برای ثبت چنین افزایشی را ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد