جمعه 31 فروردین 1403

گسترش همکاری علمی رایسست و ISC با دانشگاه های افغانستان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
گسترش همکاری علمی رایسست و ISC با دانشگاه های افغانستان

در وبینار مسؤولین مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با رؤسای دانشگاه های افغانستان ضمن تاکید بر اهمیت ارتقاء سطح کیفی نشریات این دانشگاهها بر گسترش همکاری های علمی بین دانشگاه های افغانستان و دو مرکز فوق تاکید شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی، رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) امروز در وبینار بین این مرکز و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با رؤسای دانشگاه‌ها و مسؤولین نشریات کشور افغانستان ضمن ابراز رضایت خاطر و سپاس از روسای دانشگاه‌ها، مسئولین نشریات و سایر مدیران حاضر در این وبینار بین المللی اظهار کرد: مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و ISC، دو نهاد بین‌المللی هستند که با امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف علمی با دانشگاه‌ها یا موسسات پژوهشی، خدمات علمی و تحقیقاتی‌شان را تبادل می‌کنند.

وی در ادامه افزود: مرکز منطقه‌ای با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین پایگاه مقالات تماما فارسی در کشور، فعالیت‌هایش را تنها به کشورهای منطقه محدود نکرده است. همان‌طور که این دو مجموعه علمی، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب را تحت پوشش خدمات جامعه علمی ایرانی قرار داده‌اند، این توانایی و قابلیت را دارند تا خدمات‌شان را در اختیار کاربران، اساتید، پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌های افغانستان نیز قرار دهند.

منصور حقیقت، معاون پژوهش و فناوری ISC نیز در تکمیل صحبت‌های دهقانی، به معرفی خدمات گسترده پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ICS) پرداخت و گفت: امروزه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به‌عنوان یک مرکز معتبر بین‌المللی، برای پشتیبانی از سیاست‌گذاری‌های کلان پژوهشی و آموزشی شناخته می‌شود که در کشورهای اسلامی از طریق تهیه، پردازش و روزآمدسازی اطلاعات پژوهشی با بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته و منطبق با استانداردهای جهانی برای سنجش فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشورهای جهان اسلام، برای کمک به ارتقاء سطح علمی این کشورها فعالیت می‌کند.

حقیقت در مورد چگونگی ثبت مقالات دانشگاه‌های افغانستان در ICS، ادامه داد: این پایگاه برای ثبت نشریات درخواستی معیارها و شاخص هایی دارد که نشریات افغانستان نیز باید سطح کیفی خود را به معیارهای مورد نظر برسانند تا شاهد ترقی هر چه بیشتر نشریات خود در نمایههای بین‌المللی باشند. هم‌چنین رتبه‌بندی دانشگاه‌های افغانستان براساس نیازهای این کشور و با کمک وزارت تحصیلات عالی آن میسر است، تا به‌تدریج شاهد حضور دانشگاه‌های این کشور در عرصه‌های مختلف بین‌المللی باشیم.

هاجر صفاهیه، معاون پژوهش و فناوری مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری نیز ضمن معرفی خدمات این مرکز گفت: مسئولین نشریات افعانستان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت مرکز منطقه‌ای و مطالعه سامانه ارسال نشریات XML، نشریات خود را برای ثبت در این سامانه ارسال کنند.

صفاهیه خاطر نشان کرد: برای ثبت نشریات در مرکز منطقه‌ای، لزومی ندارد که نشریات وب‌سایت خاص داشته باشند و هرکدام می‌توانند نشریات‌شان را به‌راحتی از طریق سامانهhttps://xml.ricest.ac.ir/ در اختیار جامعه علمی به‌صورت متن قرار دهند.

وی هم‌چنین افزود: ایجاد شاخه در دانشگاه‌های مختلف یکی از خدمات گسترده‌ای است که کاربران در دانشگاه‌ها می‌توانند به پایگاه‌های علمی مرکز منطقه‌ای دسترسی رایگان و نامحدود داشته باشند و این مرکز قابلیت دارد با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر افغانستان، گامی موثر جهت ارتقای علمی آن‌ها بردارد.

دکتر موسوی، رییس تحقیقات علمی دانشگاه کاتب نیز با بیا این که این دانشگاه در حوزه تحقیقات از دانشگاه های برتر افغانستان است که تاکنون چهار نشریه منتشر کرده است، اظهار کرد: از گسترش فعالیت های علمی با سایر دانشگاه ها و نهادهای بین المللی استقبال می کنیم. در همین راستا، امضای تفاهم نامه با دو مجموعه مرکز منطقه ای و ISC می تواند این دانشگاه را به این هدف سوق دهد. دکتر محمدعاصف حکمت، رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه المصطفی کابل و رییس مرکز تحقیقات علوم انسانی نیز از ارائه گزارش ISC و مرکز منطقه ای و معرفی خدمات آنها تشکر کرد و اطلاع رسانی درخصوص نحوه جستجو در پایگاه های اطلاعاتی این دو مجموعه را خواستارشد. محمدرضا صمدی، مدیر فصلنامه کاتب نیز گفت: این نشریه با 17 شماره و 140 مقاله تاکنون منتشر شده است. در خصوص ثبت این نشریه در ISC نیز اقدامات لازم شده است و درصدد نهایی کردن معیارهای ISC هستیم. دکتر صادق دهقان، رییس پژوهش دانشگاه ابن سینا نیز گفت: این دانشگاه نیز خواستار امضای تفاهم نامه با مرکز و ISC و گسترش همکاری های بین المللی خود با ایران است. در پایان این وبینار ضمن جلسه پرسش و پاسخ بین روسای دانشگاه ها و معاونین پژوهشی مرکز منطقه ای و ISC، دکتر دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به جمع بندی موارد طرح شده در وبینار پرداخت و گفت: مرکز منطقه ای و ISC با وزارت های علوم بیشتر کشورهای اسلامی در ارتباط است تا از طریق آنها و ارتباط با دانشگاه ها، فعالیت ها و خدمات علمی خود را سریعتر بین دانشگاه های کشورها توسعه دهد. بر اساس اعلام روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، وی تصریح کرد: پیش از این با برخی دانشگاه های افغانستان تفاهم نامه همکاری های مشترک امضا شده است که این امر با ارتباط مستقیم با وزارت تحصیلات عالی افغانستان می تواند تسریع یابد و تفاهم نامه ها با نظارت آنها عملیاتی سازی شوند.

انتهای پیام