جمعه 10 فروردین 1403

یک کشف تازه درباره مالاریا و روزنه امید برای درمان ضدویروسی"کووید -19"

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
یک کشف تازه درباره مالاریا و روزنه امید برای درمان ضدویروسی"کووید -19"

محققان موسسه سلطنتی فناوری ملبورن (RMIT) استرالیا در مطالعه اخیرشان یک استراتژی نوین را ارائه داده‌اند که می‌تواند گامی بزرگ در زمینه کشف دارو باشد و سبب میلیون‌ها دلار صرفه جویی در توسعه داروهای جدید شود. راهکار آنها استفاده مجدد از درمان‌های موجود که برای سایر بیماری‌ها از جمله سرطان توسعه داده شده برای درمان بیماری‌های دیگر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، رویکرد آنها امیدبخش بوده است و به همین دلیل دولت از برنامه‌های آنها برای توسعه راهی نوین برای مبارزه با کووید -19حمایت مالی کرده است.

یافته‌های این مطالعه که در مجله "Nature" منتشر شده است، نشان داد که انگل‌های ایجاد کننده مالاریا به آنزیم‌های گلبول‌های قرمز وابسته هستند و در آن مخفی و تکثیر می‌شوند. همچنین نشان داد که داروهایی که برای سرطان ساخته شده این آنزیم‌های انسانی را که با نام پروتئین کیناز (protein kinases) شناخته می‌شود، خنثی می‌کنند و در کشت انگل بسیار مؤثر هستند و می‌توانند جایگزین داروهایی باشند که انگل را مورد هدف قرار می‌دهند.

دکتر "جک آدردلی"(Jack Aderdley) محقق این مطالعه از مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن گفت: تجزیه و تحلیل‌های ما نشان داد که آنزیم‌های سلول میزبان در طول عفونت فعال می‌شوند و علاوه بر آن طی این مطالعه شاهد شواهد جدیدی از وابستگی انگل به میزبان انسانی بودیم. این رویکرد توانایی خوبی در کاهش چشمگیر هزینه‌ها و تسریع در توسعه داروهای جدید و فوری مورد نیاز را دارد.

علاوه بر فعال کردن استفاده مجدد از داروها، این رویکرد می‌تواند مقاومت دارویی را کاهش دهد. مقاومت دارویی عبارتست از کاهش اثر یک دارو در درمان یک بیماری یا بهبود پایداری یک سیمپتوم. مقاومت دارویی در مورد انواع گوناگون بیمارگرها (پاتوژن‌ها) شامل باکتری‌ها، انگل‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سلول‌های سرطانی اتفاق می‌افتد.

"کریستین دوئریگ"(Christian Doerig) نویسنده ارشد این مقاله گفت: این یافته‌ها هیجان انگیز هستند چرا که مقاومت دارویی یکی از بزرگترین چالش‌ها در مراقبت‌های بهداشتی عصر مدرن محسوب می‌شوند و این موضوع تنها به بیماری مالاریا مربوط نیست. اگر این مشکل مقاومت دارویی را که یک خطر آشکار برای سلامتی عمومی جهانی محسوب می‌شود، حل نکنیم با مشکلات جدی رو به رو خواهیم شد و به دوران قبل از ظهور آنتی‌بیوتیک‌ها باز خواهیم گشت و به خطر خواهیم افتاد. با هدف قرار دادن میزبان و نه خود پاتوژن، ما امکان اینکه پاتوژن در برابر دارو مقاوم شود را از بین می‌بریم.

اکنون محققان این مطالعه درحال همکاری با محققان"موسسه عفونت و ایمنی پیتر دوهرتی"(Doherty Institute) هستند تا در مورد درمان‌های احتمالی کووید -19 با استفاده از این روش و با کمک بودجه صندوق شتاب تحقیقات پزشکی ویکتوریا کار کنند.

پروفسور "پیتر رویل"(Peter Revill) از بیمارستان سلطنتی ملبورن گفت: رویکردی که توسط محققان مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن ایجاد شده است واقعا هیجان انگیز است. این روش بر روی سایر پاتوژن‌های انسانی از جمله مالاریا و ویروس هپاتیت سی موفقیت آمیز بوده است و اکنون چشم اندازهای بسیار خوبی برای استفاده از آن برای کشف اهداف دارویی جدید برای هپاتیت ب و کووید -19 وجود دارد.

انتهای پیام