شنبه 22 اردیبهشت 1403

صادرات خرما به 400 میلیون دلار رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
صادرات خرما به 400 میلیون دلار رسید

رئیس انجمن ملی خرما گفت: بنابر آمار سال گذشته 300 هزارتن خرما به ارزش 400 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است.

محسن رشید فرخی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سال گذشته یک میلیون و 300 هزارتن خرما تولید شد که 250 تا 300 هزارتن از این میزان به ارزش 400 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد.

او متوسط تولید سالانه خرما در کشور را یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 400 هزارتن اعلام کرد و افزود: پتانسیل تولید یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 600 هزارتن خرما هم در کشور وجود دارد، اما به دلیل کشاورزی خرده مالکی و سنتی در باغات قدیمی، میزان فعلی تولید هم مطلوب است.

رشید فرخی ادامه داد: با افزایش بهره وری در واحد سطح می توان ارزآوری و درآمد کشاورزان را ارتقا داد، اما به هیچ عنوان به دنبال افزایش سطح زیرکشت باغات نیستیم چراکه با توسعه باغات این احتمال وجود دارد که داستان پسته و خشکیدگی برخی باغات برای نخیلات تکرار شود.

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه دومین تولیدکننده خرما در دنیا هستیم، گفت: بنابر آمار در بحث صادرات رتبه چهارم و پنجم در دنیا را دارا هستیم که براین اساس با اعمال سیاست های حمایتی و سیاست گذاری های مناسب مبنی بر اجتناب از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و مدیریت های جزیره ای ظرف مدت زمان 5 سال می توان میزان ارزآوری را با افزایش 2 برابری به 800 میلیون دلار رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی