سه‌شنبه 1 خرداد 1403

جایزه بهترین کتاب ادبی سال جهان عرب به نویسنده فلسطینی در چنگ اسرائیلی‌ها رسید + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
جایزه بهترین کتاب ادبی سال جهان عرب به نویسنده فلسطینی در چنگ اسرائیلی‌ها رسید + فیلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو به نقل از شبکه قدس، رمان «نقابی به رنگ آسمان» نوشته باسم خندقجی نویسنده و زندانی برنده هفدهمین جایزه بین‌المللی بوکر ادبیات داستانی عربی شد. این کتاب از بین 133 رمان به عنوان بهترین اثر از جولا 2022 تا ژوئن 2023 انتخاب شد. از آثار دیگر این نویسنده فلسطینی که از سال 2004 در بازداشت اسرائیلی‌هاست می‌توان به «نفس‌های یک شاعرانه بلند»، سه گانه «نرگس تنهایی»،...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو به نقل از شبکه قدس، رمان «نقابی به رنگ آسمان» نوشته باسم خندقجی نویسنده و زندانی برنده هفدهمین جایزه بین‌المللی بوکر ادبیات داستانی عربی شد.

این کتاب از بین 133 رمان به عنوان بهترین اثر از جولا 2022 تا ژوئن 2023 انتخاب شد. از آثار دیگر این نویسنده فلسطینی که از سال 2004 در بازداشت اسرائیلی‌هاست می‌توان به «نفس‌های یک شاعرانه بلند»، سه گانه «نرگس تنهایی»، «کسوف بدرالدین» اشاره کرد. رئیس هیئت داوران جایزه بوکر در مورد کتاب خدقجی گفت: رمان «نقابی به رنگ آسمان» یک سه روایت سه گانه از فردی است که وارد ذهنیتی از خودآگاهی، آگاهی وی از دیگران و همچنین از جهان پیرامونش می‌شود و از تخیل به مرز واقعیت‌های تلخی مثل آوارگی، نسل‌کشی و نژادپرستی می‌پردازد. یاسر سلیمان از ویژگی‌های دیگر این رمان نیز افزود: رمان خندقجی در جهان‌های موازی پیش می‌رود که در یک نقطه عطفش زمان حال و گذشته با هم برخورد می‌کنند تا جایی که فرد با خود دیگرش برخورد می‌کند و باعث قربانی شدنش می‌شود.

همچنین باید گفت: «نقابی به رنگ آسمان»، «استادان هولوکاست» و «شیاطین مریم گالیله» بخشی از پروژه رمانی به نام «سه‌گانه آینه» اثر زندانی خندقجی هستند که نوشتن آن را در سال 2020 آغاز کرده‌است.