یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403

مبارزه علیه آفت سوسک سرخرطومی نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مبارزه علیه آفت سوسک سرخرطومی نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار

رئیس انجمن خرما گفت: امسال در بحث پیشگیری و مبارزه علیه آفت سوسک سرخرطومی باید هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شود.

محسن رشید فرخی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امسال در بحث مبارزه و پیشگیری آفت سوسک سرخرطومی به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که انتظار می رود دولت منابع برای اجرای فاز اول مبارزه را در اختیار وزارت جهاد قرار دهد.

به گفته او، بنابر آمار سالانه یک میلیون و 300 هزارتن تولید خرما داریم که با احتساب متوسط نرخ هرکیلو یک دلار و 30 سنت، رقمی بالغ بر 2 میلیارد دلار گردش مالی این محصول است که تزریق این میزان اعتبار در برابر ارزش تولید رقمی نیست که باید تامین شود چراکه خط مشی کار معلوم است و تسریع بخشیدن به آن نیازمند منابع مالی است.

رشید فرخی با بیان اینکه 15 درصد نخلستان ها آلوده است، افزود: آلودگی باغات خرما به آفت سوسک سرخرطومی در سال های نخست اثر بر روی تولید نمی گذارد، اما وقتی درخت مقاومتش را از دست بدهد، از بین می رود که براین اساس ظرف 2 تا 3 سال عدم مبارزه با این آفت موجب شده تا کل نخلستان ها را از دست بدهیم.

رئیس انجمن‌ملی خرما ادامه داد: هر درختی که به این آفت آلوده شود، بین یک سال تا 3 سال زمان می برد که عدم مبارزه بدلیل سرعت همه گیری موجب شده تا نخیلات پس از آلوده شدن ظرف 2 تا 3 سال از بین رود.

او گفت: با توجه به آنکه بیشترین آلودگی از حیث انتقال پاجوش های آلوده است، دادستانی های کل کشور برای 6 استان خرماخیز دستورالعمل دادند که انتقال نخل ممنوع است و باید مجازاتی هم برای این موضوع در نظر بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی