دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

دستِ بسته دلالان در بازار ارز / دلار به کانال 50 هزار تومان بازگشت

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
دستِ بسته دلالان در بازار ارز / دلار به کانال 50 هزار تومان بازگشت

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: حدود یک ماه پیش و در تاریخ 13 فروردین ماه، رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق حمله هوایی کرد. پس از این اتفاق، به دلیل وارد شدن شوک سیاسی به کشور قیمت دلار روند صعودی را در پیش گرفت. قیمت دلار که تا چند روز پیش از این حمله، 60 هزار تومان بود، با روندی افزایشی، در اواخر فروردین ماه به نرخی نزدیک 70 هزار تومان رسید. اما مشخصا بالا رفتن نرخ ارز طی این...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: حدود یک ماه پیش و در تاریخ 13 فروردین ماه، رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق حمله هوایی کرد. پس از این اتفاق، به دلیل وارد شدن شوک سیاسی به کشور قیمت دلار روند صعودی را در پیش گرفت. قیمت دلار که تا چند روز پیش از این حمله، 60 هزار تومان بود، با روندی افزایشی، در اواخر فروردین ماه به نرخی نزدیک 70 هزار تومان رسید.

اما مشخصا بالا رفتن نرخ ارز طی این مدت، دلیل اقتصادی نداشت و صرفا بخاطر شوک‌های سیاسی وارده به کشور بود. افزایش نرخ ارز، تا تاریخ 26 فروردین ماه ادامه داشت. هنگامی که پاسخ رژیم صهیونیستی با عنوان "وعده صادق" توسط ایران داده شد، روند صعودی قیمت دلار تبدیل به روندی نزولی شد.

باتوجه به نمودار فوق، از تاریخ 26 فروردین ماه، قیمت دلار در بازار غیررسمی طی دو هفته اخیر ریزش داشته و وارد کانال 50 هزار تومان شده است. در زمان تنظیم این گزارش هر دلار آمریکا در میدان فردوسی و سبزه میدان، بین 49 هزار و 300 تومان تا 49 هزار و 700 تومان در حال معامله است.

نکته قابل تامل این است که اصولا در کشور، در شرایطی که بالا رفتن نرخ ارز دلایل اقتصادی ندارد و صرفا به دلیل تحولات منطقه است، دلالان و سوداگران با فضاسازی غیرواقعی، مردم را تشویق به خرید دلار می‌کنند. بااینکه بار‌ها پیش از این موضوع، اتفاقاتی مشابه رخ داده و متقاضیان دلار دچار ضرر هنگفتی شدند، اما باز هم اشخاصی هستند که به امید ادامه‌دار بودن روند صعودی نرخ ارز، دلار خرید و فروش می‌کنند.

گزارش‌های میدانی از بازار ارز نشان از آن دارد که معامله‌گران غیر رسمی حاضر نیستند هر دلار آمریکا را با قیمت 59 هزار تومان خریداری کنند. از سوی دیگر بازار در رکود کامل به سر می‌برد و بازیگران متنظر هستند تا قیمت دلار به نقطه تعادلی رسیده و پس از آن معامله کنند.

دستِ بسته دلالان در بازار ارز / دلار به کانال 50 هزار تومان بازگشت 2