جمعه 21 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه الف

اقتصادی وب‌گاه الف

بازار سرمایه در روز جاری 3737 واحد کاهش یافت و شاخص کل به رقم دو میلیون و 281 هزار واحد رسید.

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف موفق به تولید تجاری و انبوه "پهپادهای سمپاش کشاورزی" شده است؛ سمپاشی اراضی کشاورزی با این پهپادها مزایای متعددی از جمله افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف سم و آب و سمپاشی دقیق و یکنواخت دارد.

نمایندگان در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با اختصاص 1500 میلیارد تومان در سال 1403 برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور موافقت کردند.

در شرایطی وزیر صمت از احتمال قطع سهمیه ارزی مجموعه مرتبط با تولید نوکیای تقلبی خبر داده، که چندی پیش معاون وزیر صمت استفاده از برند نوکیا را صرفا روشی برای دور زدن تحریم ها عنوان کرده بود.

عباسی با اشاره به مداخلات هوشمندانه در بازار ارز تهران و دبی همزمان با تنش‌های امنیتی گفت: چنین تنش‌های بزرگ امنیتی میتوانست بازار ارز را دچار نوسانات بسیار بزرگی کند، اما شاهد بودیم که این بازار با نوسانات بسیار کوچک مواجه شد، این موضوع نشان از این دارد که بانک مرکزی از یک عقلانیت و بلوغ در سیستم اقتصادی کشور برخوردار است و امیدواریم روند کاهشی قیمت ارز در بازار آزاد همچنان ادامه پیدا...

گزینه «عجله دارم» تاکسی‌های اینترنتی در حالی هزینه بیشتری به مسافران تحمیل می‌کند که در نمونه‌های خارجی نه تنها چنین گزینه‌ای نیست، بلکه راننده موظف است زیر پنج دقیقه خود را به مسافر برساند.

التهاب هفته‌های اخیر بازار ارز، دوباره پای مبحثی قدیمی را به میان محافل سیاسی و اقتصادی باز کرده که با وجود آزمون و خطای چندباره‌ای که در این زمینه صورت گرفته باز هم مورد توجه قرار گرفته است؛ امری که بی‌شباهت به دور باطلی ملال‌آور و ناتمام نیست!

وزیر نیرو گفت: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی برخوردار می‌شوند.

وزیر اقتصاد از مذاکرات با بانک توسعه اسلامی برای تامین مالی سه طرح جدید بهداشتی درمانی و دانش بنیان ایران توسط این بانک خبر داد.

بر اساس اعلام گمرک ایران، در فروردین ماه 1403 تعداد 494 هزار و 495 دستگاه گوشی تلفن همراه، به دو شیوه تجاری و مسافری وارد کشور شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بار و فشار مالیاتی امسال نسبت به 3 سال گذشته سبک‌تر است چون برخی اتفاقات مهم و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شده است.

مدیرکل فرودگاه های آذربایجان غربی گفت: پرواز استانبول - تهران به دلیل بدحال شدن یکی از مسافران خود در شامگاه نهم اردیبهشت، ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه ارومیه شد.

دبیر کانون شورای اسلامی کار البرز اظهار کرد: 11 اردیبهشت روز جهانی کارگر است و از نظر قانونی روز رسمی تعطیلی کارگر است. متاسفانه بسیاری از کارخانه‌ها این بخش از قانون را اجرا نمی‌کنند و در این روز کارگر را سر کار می‌برند.

طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات یکی از بندهایی که 2 سال است در قانون آمده، معافیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی است؛ به گونه‌ای که کسب و کارهایی که از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل شدند، 2 سال از پرداخت مالیات معاف شده‌اند؛ این قانون سال 1402 اجرا شد و برای بودجه سال جاری هم در نظر گرفته شده است

وزارت نیرو امسال برنامه نقره‌داغ کردن ماینرهای غیرمجاز را به طور جدی در دستور کار دارد، تا جایی که طبق اعلام سخنگوی صنعت برق قرار شده در صورت کشف دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز، صاحبان دستگاه‌ها از زمانی که مشخص شود به صورت غیرمجاز از برق استفاده کرده‌اند، تا یکصد برابر تعرفه‌های برق مشمول جریمه شوند.

وزیر جهاد کشاورزی از اجرای طرح‌های آبخیزداری با مشارکت مردمی خبر داد و گفت: تراز تجاری محصولات کشاورزی در سال 1402، 2 میلیارد دلار بهبود یافته است.