دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

200 بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد رونمایی شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
200 بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد رونمایی شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: 200 بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به ارزش 207 هزار میلیارد تومان امروز رونمایی شد.

حجت الله عبدالملکی، با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار بسته سرمایه گذاری به ارزش 900 هزار میلیارد تومان از سوی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به سرمایه گذاران عرضه شد اظهار کرد: نتیجه ارائه بسته های سرمایه گذاری در سال 1402 افزایش تقاضای سرمایه گذاری در مناطق آزاد به میزان 4.4 برابر سال قبل، افزایش سرمایه گذاری های محقق شده (دریافت زمین، ماشین الات، مجوزهای فعالیت) به میزان 3 برابر و افزایش 7.5 برابری طرح هایی که فعالیت های خود را آغاز کرده‌اند بود.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه اکسپو نیز 200 بسته سرمایه گذاری به ارزش 200 هزار میلیارد تومان به سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقمند به حضور در مناطق آزاد ارائه می شود افزود: به این تریبت بسته های سرمایه گذاری از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که از سال گذشته عرضه شده است به حدود 200 بسته به ارزش بیش از 1.1 هزار همت رسیده است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در بسته های ارائه شده مطالعات امکان سنجی اولیه که نشان از سودآوری آن دارد انجام شده است تاکید کرد: برای هر بسته زمین با زیرساخت های مورد نیاز تعریف و مجوزهای راه اندازی سرمایه گذاری به صورت بی نام آماده ارائه است.

ارائه بسته های متنوع سرمایه گذاری رویکرد سال 1403

وی با بیان اینکه علاقمندان به سرمایه گذاری در بخش های مختلف از پوشاک تا صنایع پتروشیمی، فناوری، گردشگری، صنایع خودرویی و دیگر بخش های می توانند برای آگاهی از بسته های آماده ارائه به سامانه اطلاع رسانی دبیر خانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نشانی freezons.ir مراجعه کنند افزود: تنوع بالای بسته های سرمایه گذاری از اندازه و نوع سرمایه گذاری تا جغرافیا در بسته های یاد شده وجود دارد و سرمایه گذاران می توانند بسته به علاقه خود بسته مودر نظر را انتخاب کنند.

به گفته مشاور ویژه رئیس جمهور، تا پایان سال جدید بسته های سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دو هزار بسته افزایش خواهد یافت.

وی در رابطه با حجم صادرات سال گذشته در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز افزود: به طور اجمال حجم صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجموعا در سال 1401 حدود 18 میلیارد دلار بود که این میزان تقریبا در سال 1402 نیز بدون تغییر صورت گرفته است.

مناطق آزاد پیشران اقتصاد کشور در سال جدید

عبدالملکی با تصریح بر اینکه وعده کردیم مناطق آزاد در سال جدید به پیشران اقتصاد کشور تبدیل شود افزود: تراز تجاری مناطق آزاد در سال گذشته به صورت سر جمع 14.5 میلیارد دلار مثبت بوده است یعنی در مقابل 18 میلیارد صادرات تنها 3.5 میلیارد وارات از این مناطق صورت گرفته است.

وی با ابراز خرسندی از جایگزینی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای سرمایه گذاری نسبت به کشورهای خارجی و خروج سرمایه ها از کشور گفت: تقاضای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با افزایش چهار برابری روبرو بوده است.

وی با تاکید بر تمرکز بر صادرات در سال جدید افزود: یک سوم صادرات غیرنفتی کشور از حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت می گیرد و رویکرد ما در دو بخش تنوع بسته های سرمایه گذاری است.

عبدالملکی با تصریح بر اینکه در سال جدید بر صادرات تمرکز خواهیم کرد تاکید کرد: یک سوم صادرات غیرنفتی کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ارزش حدود 18 میلیارد دلار انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: به دنبال یک جهش در صادرات با دو رویکرد تنوع در محصولات صادراتی و حرکت به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر و دانش بنیان هستیم.

گفتنی است در این مراسم از سرمایه گذاران و صادر کنندگان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تقدیر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی