پنج‌شنبه 3 خرداد 1403

سازمان بورس طرح فروش متری مسکن را متوقف کرد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

رشد بی رویه قیمت مسکن در کلانشهر تهران موجب شد که مدیریت شهری علاوه بر نوسازی بافت های فرسوده به فکر انبوه سازی مسکن در بافت های فرسوده و سایر نقاط کم برخوردار شهر بیفتد.

در این زمینه تشکیل قرارگاه مسکن برای سرعت بخشیدن به ساخت مسکن یکی از اقدامات مدیریت شهری بود که در یک سال اخیر شکل گرفته و هم اکنون نیز طرح های مختلفی در مناطق جنوبی از جمله مناطق 16، 19 و سایر نقاط درحال اجرا است.

اما طرح فروش متری مسکن در بورس به عنوان یکی از طرح های سازمان نوسازی شهر تهران که می توانست در کاهش قیمت مسکن اثر گذار باشد از سوی سازمان بورس متوقف شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان بورس هنوز برای فروش متری مصوبات لازم را ابلاغ نکرده و این طرح اجرایی نشده است درحالی که با این روش مسیر نقدینگی به سمت تولید مسکن سوق داده می‌شود و می‌تواند گره‌گشایی مناسبی برای موضوع مسکن در کشور باشد.

سید مهدی هدایت می افزاید: تمامی اقدامات چه در حوزه ساخت مسکن و همچنین در حوزه اخذ مجوز از سوی سازمان بورس جهت عرضه مسکن بصورت متری از سوی شهرداری تهران انجام شده اما سازمان بورس و وزارت اقتصاد هنوز درخصوص اجرای این طرح مجوز لازم را صادر نکرده اند و شاید مخالف این طرح باشند.

وی تاکید کرد: ما بنا داریم با اجرای این طرح از ابزارهای نوین مالی برای فروش مسکن استفاده کنیم تا منابع خرد و سرگردان در اختیار مردم به جای اینکه به سمت سکه و دلار برود به سمت مسکنی که در بازار سرمایه ارائه می‌شود، بیاید.

به گفته هدایت، هم اکنون طرح مسکن هلال احمر آماده فروش متری در قالب بورس است اما هنوز مجوز لازم در این خصوص صادر نشده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به احداث مسکن با مشارکت شهرداری تهران در برخی از نقاط شهر نیز گفت: مجتمع مسکونی آرام در منطقه 18 یکی از طرح های مهم مسکن سازی مشارکتی در تهران است که در فاز اول یک هزار واحد و در فاز بعدی یک هزار و 500 واحد دیگر با مشارکت بنیاد مسکن ساخته و به بهره‌برداری خواهد رسید.

براساس این گزارش، افزایش قیمت مسکن در کلانشهرهای کشور بویژه تهران موجب شده که بسیاری از دلالان بازار مسکن از این فضا بهره ببرند و ضروری است که در زمینه حذف واسطه گران اقداماتی صورت بگیرد که عرضه مسکن در بورس یکی از اقداماتی است که می تواند به افزایش بی رویه مسکن کمک کند.