یک‌شنبه 13 خرداد 1403

سد"قیزقلعه‌سی"نمادی از دوستی ایران و آذربایجان است

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو اظهار داشت: رودخانه ارس یک رودخانه مرزی بین چهار کشور ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه به طول 1072 کیلومتر است.

وی افزود: ایران و جمهوری آذربایجان مرز مشترک 450 کیلومتری با رودخانه ارس دارند و برای بهره‌برداری مشترک از این رودخانه در گذشته سدی به نام ارس و سال‌ها پیش سدی به نام خداآفرین به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر نیز سد قیزقلعه‌سی بر روی این رودخانه احداث شده است.

محرابیان با بیان اینکه سد قیزقلعه‌سی، سالانه 2 میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می‌کند، اظهار کرد: این میزان آب حجم بسیار بالایی است که استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی از این آب بهره‌مند می‌شوند.

وزیر نیرو به مهم‌ترین اهداف احداث این سد اشاره کرد و گفت: مهار سیلاب، تامین آب شرب، کشاورزی، محیط زیست و نیز استفاده از ظرفیت‌های مشترک دو طرف برای توسعه همکاری‌ها از جمله مهم‌ترین اهداف احداث و افتتاح سد قیزقلعه‌سی است.

وی ادامه داد: این سد که به دست مهندسان و پیمانکاران ایرانی ساخته شده است نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربایجان است که با حضور روسای جمهور دو کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

محرابیان با بیان اینکه طول تاج این سد 834 متر است، اضافه کرد: عملیات خاک‌برداری این سد بیش از 6 میلیون متر مکعب، عملیات خاکریزی بیش از 2.1 میلیون مترمکعب و عملیات بتنی این سد حدود نیم میلیون مترمکعب است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: سد قیزقلعه سی جزو سدهایی است که با رعایت همه استانداردهای مهندسی آماده بهره‌برداری است.