دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین المللی بود، هیچ اشکالی نداشت که اینگونه تصمیم گیری می‌کردیم، اما در شرایطی که ریال ما، از ارز‌های بسیار ضعیف محسسوب می‌شود، این نوع تصمیم گیری‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد. تمام کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ساعات اداری و بانکی خود را به شیوه‌ای تنظیم می‌کنند که بتوانند با بازار‌های جهانی در ارتباط باشند. پنجشنبه...

بهای معاملات نفت برنت که در ابتدا بیش از سه دلار افزایش یافته بود، 46 سنت معادل 0.5 درصد کاهش یافت و به 86 دلار و 65 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 34 سنت معادل 0.4 درصد کاهش، به 82 دلار و 39 سنت در هر بشکه رسید.

برای این که متوجه شویم ماجرای ارتباط وتاثیر حقوق و دستمزد در کشور دقیقا چیست، باید بدانیم که افزایش مالیات منجر به تورم می‌شود و افزایش تورم منتهی به افزایش فشار روی حقوق بگیران می‌شود. وقتی که مالیات‌ها افزایش پیدا می‌کند، صنوف مختلف تحت فشار قرار می‌گیرند. مالیات یا به شکل مستقیم از مصرف کننده (مالیات ارزش افزوده بیش از 10 درصدی) صنوف و تولید کننده‌ها گرفته می‌شود. این در حالی است...

مصباحی مقدم انتظارات تورمی را مهم‌ترین عامل کنونی افزایش تورم دانست و خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون یک عامل دیگر به عنوان انتظارات تورمی هم بروز کرده که البته قبلاً هم وجود داشت و به همان انتظارات مردم برمی گردد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 گفت: جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی جداول از فردا شروع می‌شود انتظار داریم طی دو هفته آینده این موضوع در کمیسیون تلفیق و صحن علنی تعیین تکلیف شود.

باتوجه به اینکه آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ها در دی ماه سال گذشته انجام شده است، مرحله بعدی اوایل شهریورماه انجام خواهد شد.

نگرانی نسبت به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، هفته گذشته از افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، پشتیبانی کرد و کمک کرد قیمت نفت برنت که شاخص بازار جهانی است، روز جمعه، تا مرز 92 دلار و 18 سنت در هر بشکه صعود کمئ که بالاترین قیمت از اکتبر بود.

بر اساس لایحه بودجه 1403 دولت 315 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی و کالابرگ الکترونیک پیش‌بینی کرده که این رقم نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

اقتصاددانان تاکید می‌کنند که تنظیم «روابط سیاسی» باید در خدمت بهبود «اقتصاد» باشد؛ به این معنا که روابط سیاسی در جهت بهبود روابط تجاری میان کشورها، مشارکت در زنجیره تامین تولید و انتقال تکنولوژی تنظیم شود.

«با تامین ارز به موقع بانک مرکزی و همچنین استفاده از منابع رسوب شده در کشور‌های همسایه، نهاده‌های دامی، کشاورزی و کالا‌های اساسی تا مرداد ماه امسال تامین شده است. در حال حاضر تلاش حوزه بازرگانی وزارت کشاورزی جهت تامین اقلام مورد نیاز کشاورزان و دامداران عزیز برای فصل پاییز می‌باشد.»

افرادی که برخی سخنان را مطرح می‌کنند، باید مسئولیت این اظهارات را بپذیرند. وزیر اقتصاد می‌گوید بازار آزاد ارز را به رسمیت نمی‌شناسیم، باید گفت اینکه شما این بازار را به رسمیت بشناسید یا نشناسید چه فرقی می‌کند! دلار در این بازار 50 تومان بود، اکنون به 60 تومان رسیده است! بازار را که نمی‌توانید انکار کنید، ضمن اینکه برخلاف آنچه می‌گویید، این بازار وسیعی است و بسیاری از نیاز‌های مردم را...

بهای نفت روز جمعه 12 آوریل در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و افزایش خطر اختلال در عرضه از سوی کشور‌های توزیع‌کننده افزایش یافت.

رییس صندوق بین‌المللی پول خواستار تدابیری برای افزایش بهره‌وری و کاهش بدهی برای جلوگیری از آغاز یک دهه رشد پایین شده است.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال 1403 نسبت به سال 1402 به میزان 35.3 درصد افزایش یافت. بر این اساس، حداقل دستمزد کارگران از 5 میلیون و 308 هزار تومان به 7 میلیون و 182 هزار و 106 تومان افزایش یافت.

حقیقت این است که اگر ما بدهی نداشته باشیم لزوما به معنای حال خوب اقتصادمان نیست. هم اکنون کشور‌هایی مثل آمریکا و ژاپن بدهی دارند و این هم دروغ نیست. اما این که این کشور‌ها بدهی دارند معنای بدی ندارد، بلکه اتفاقا از این جهت می‌تواند مثبت تعبیر شود که نشان می‌دهد کشور‌های دیگر به این کشور‌ها اعتماد دارند و در نتیجه با توجه به توان اقتصادی بالای این کشور‌ها و توان بازپرداختی که دارند،...