دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی 9 ماهه ابتدایی سال 1402 با نفت 5.1 درصد و بدون نفت 2.5 درصد بوده و گزارش بانک مرکزی نیز به ترتیب اعداد 4.5 و 3.5 درصد را نشان می‌دهد که نشان از تداوم روند مثبت رشد اقتصادی سال گذشته دارد.

پس از حدود 13 سال از تشکیل پرونده مه‌آفرید خسروی ملقب به امیرمنصور آریا به اتهامات متعدد از جمله اختلاس 3000 میلیارد تومانی بانک صادرات، تسهیلات 400 میلیارد تومانی بانک ملی، زمین‌خواری در کیش و دیگر اتهامات، سرانجام پرونده مالیاتی این گروه تعیین تکلیف شد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد رسما به مجلس اعلام کرد که 100 هزار میلیارد تومان افزایش بار مالیاتی که به لایحه بودجه اضافه شده در قانون مصوب حتما بار مالیاتی بیشتری دارد و حدود 10 درصد افزایش بار مالیاتی برای کشور خواهد داشت.

از دهه 1980 میلادی سرمایه داری آمریکایی به یک اقتصاد برنده تبدیل شده که در آن یک یا چند شرکت برتر از نظر فناوری انحصارات در بخش مصرف کنندگان، کارگران و رشد را در اختیار دارند. با قدرت دائمی بازار نوعی از قدرت سیاسی در تضاد با دموکراسی شکل گرفته است.

در حال حاضر کسری تراز عملیاتی بودجه حدود 307 هزار میلیارد تومان است و اگرچه نسبت به سال قبل حدود 32 درصد کسری تراز عملیاتی بودجه کاهش داشته، اما با توجه به رشد شدید درآمد‌های مالیاتی دولت و به طور کلی درآمد‌های دولت این میزان کسری تراز عملیاتی قابل توجه است.

یک اقتصاددان، گفت: چقدر باعث تاسف است که هشدار‌های دلسوزانه حمل بر چیز‌های دیگر شود، ولی آن توصیه‌های مشکوک اینقدر گرامی داشته شود! اگر علم، فصل‌الخطاب قرار گرفته و اگر آزادی‌های مشروع قانونی، فرصت گفت و گوی صریح و بی‌پرده با مسئولان کشور را برقرار کند؛ هنوز برای ایران راه نجات وجود دارد.

بازار سرمایه با عقب‌ماندگی جدی از تورم روبرو است؛ این بازار یکی از کمترین بازدهی‌ها را در سال گذشته به ثبت رساند.

حقیقت این است که با توجه به طولانی مدت شدن مسئله جنگ اوکراین، این جنگ چندان تاثیری بر اقتصاد جهانی و بالطبع اقتصاد کشورمان در سال 1403، نخواهد گذاشت و می‌توان گفت به لحاظ اثربخشی، تقریبا منتفی است. هر تاثیری که قرار بود از جنگ اوکراین در اقتصاد جهانی و منطقه‌ای ببینیم در سال‌های 1401 و 1402 دیدیم. اما ممکن است، اتفاقاتی را در حاشیه جنگ غزه ببینیم که بستگی به عملکرد ایران و عملکرد طرف‌های...

دولت‌ها این حق را برای خود محفوظ نگه داشته اند که بتوانند حساب ها، گردش حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی اشخاص و شرکت‌ها را بررسی کرده و اگر متوجه فرار مالیاتی شدند، آن شخص یا شرکت را با مجازات‌هایی روبرو کنند.

دبیر شورای عالی کار و معاون روابط کار در ادامه تصریح کرد: گروه کارفرمایی 35 درصد تعیین شده را پذیرفتند اگرچه عدد پیشهادی آن‌ها 27 درصد بود، اما در نهایت به 35 درصد راضی شدند.

پیمان مولوی در پاسخ به این پرسش که بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال 1403 چیست؟ افزود: ما می‌گوییم هیچ بازار بهتری وجود ندارد و این‌ها، همه جزو خطای دسته‌بندی است.

فروش همزمان نفت ایران توسط چند نهاد و ارگان موجب شده است تا مشتریان نفت ایران از این چند دستگی سوء استفاده کرده و تخفیفات قابل ملاحظه‌ای را طلب کنند.

سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که ممکن است مجوز واردات لوازم خانگی صادر شود و معاون او هم تاکید کرد که اگر قرار باشد واردات لوازم خانگی انجام شود در حوزه‌های خواهد بود که تولید داخل ندارد یا در مواردی که تولید کنندگان داخلی استاندارد‌های لازم را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد احتمال آزاد شدن واردات لوازم خانگی، هرچند به شکل محدود از همیشه قوی‌تر است.

عفر مهدی‌زاده مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی با تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و تورم، گفت: یکی از اقدامات بانک مرکزی، کنترل ترازنامه بانک‌ها بود.

پیش بینی می‌شود تورم جهانی در سال 2024، از میانگین سالانه 6.8 درصدی برآورد شده در سال 2023، به 5.8 درصد کاهش یابد.

عبدالناصر همتی در فضای مجازی، نوشت: انتهای دور دوم (اگر دور دومی باشد!) مردم شاید تورم تک رقمی را ببینند! وعده تک رقمی اول تا حالا که بالای 40%بود. چرا باید به وعده تک رقمی دوم اعتماد کرد؟!