دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

یک اقتصاددان نوشت: رشد اقتصادی بخش صنعت و بخش ساختمان به عنوان موتور محرک اقتصادی ایران، در دو سال گذشته به ترتیب صفر و منفی بوده است.

فعالیت‌های تجاری ایالات‌متحده در ماه مارس ثابت ماند، اما قیمت‌ها در کل افزایش یافت که نشان می‌دهد تورم ممکن است پس از افزایش در ابتدای سال همچنان بالا بماند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: برنامه هفتم توسعه از سال 1403 آغاز شده و تا 1407 ادامه دارد و ما گفته‌ایم در پایان 1407 تورم باید تک رقمی شود.

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آن‌ها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چرا‌های وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش‌ها و تصمیم گیری‌ها در دهه‌های گذشته است. در این گزارش به بررسی اقتصاد در دهه‌های گذشته پرداخته ایم.

اگر دولت بتواند برنامه‌ای را برای مهار ناترازی‌های اقتصاد ایران ارائه دهد و با سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی یا تعیین منابع مالی تا حدودی ناترازی‌های اقتصاد کلان را مهار کرده و کسری‌های تجاری را با مدیریت واردات کنترل کرده و برنامه‌ای را برای خروج سرمایه تدوین کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که قیمت دلار از کانل 60 هزار تومان رد نشود، اما در سناریوی بدبینانه اگر همچنان تعلل کرده و نتواند...

طبق آیین‌نامه تدوینی برای تبصره یک ماده 7 قانون کار، از بهمن ماه 1402 تمام کارگرانی که به مدت 4 سال در کار‌های با ماهیت موقت یا پروژه‌ای حضور داشتند باید قرارداد کارشان دائم شود.

راهکار کوتاه مدت این است که فکری برای حل تحریم‌ها انجام شود. هر چند چه در ایالات متحده و چه در ایران، هیچ تلاشی برای حل مشکلات مذکور نمیبنیم، این در حالیست که در دوره‌های قبلی، برخی راهکار‌های درست پیاده شده بود و تدبیر‌های خوبی اندیشیده شده بود مثل اوایل دهه 1390 که نرمش قهرمانانه اعلام شد و راه مذاکره با ایالات متحده باز شد یا زمان جنگ که امام، قطعنامه را پذیرفت. اگر یک روال اینچنینی...

هرگز از زمان بحران مالی 2008 میلادی به این سو به اندازه امروز افراد فوق ثروتمند در این تعداد وجود نداشته اند. در آن زمان هزار میلیاردر دلاری وجود داشتند اکنون این تعداد به بیش از دو هزار نفر می‌رسد. یکی از نشانه‌های آشکار این امر را می‌توان هر تابستان در تفرجگاه‌های تفریحی مرفه مشاهده کرد. در آغاز هزاره جاری کم‌تر از 2000 سوپر قایق تفریحی وجود داشت امروز این تعداد به بیش از 5 هزار قایق...

محاسبات نشان می‌دهد که سود بانکی سال‌های اخیر نتوانسته ارزش پول را حفظ نماید. نرخ سود بانکی در بهترین شرایط به طور متوسط روی 25 درصد بوده و این به زبان ساده به این معنی است که سپرده گذاری به میزان یک میلیارد تومان بعد از 4 سال دو برابر می‌شود در صورتی که با دو برابر شدن قیمت ارز، طلا، ملک و خودرو در کمتر از سه سال تبدیل پول به هر کدام از این دارایی‌ها به صرفه‌تر است.»

تورم سالانه بالای 40 درصد، برای سومین سال متوالی است که در اقتصاد ایران به ثبت می‌رسد؛ با این حال تورم 1402 کمتر از 1401، اما بیشتر از 1400 است.

اقدامات بانک مرکزی باعث شد بازار ارز در سال 1402 نسبت به 1401 ثبات بیشتری را تجربه کند. رشد تنها 20 درصدی نرخ ارز آزاد در طول سال 1402 و در شرایط تورم 40 درصدی، نشان می‌دهد بازار ارز در سال گذشته از ثبات نسبی برخوردار بوده است.

اگر دولت از نیرو‌های با دانش، با صلاحیت و با مدیریت قوی استفاده نکند و تحولات اداری گسترده را در جهت منافع مالی ایجاد نکند، بدون شک در سال 1403، مشکلات اقتصادی، تشدید خواهد شد. اما اگر دولت تغییرات اساسی به وجود بیاورد امید ما افزایش خواهد یافت.

به گفته مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نشانی جایگاه‌هایی که برای مسافران در نظر گرفته شده در لحظه ورود به استان، پیامک می‌شود.

جعفر سالاری نسب با تاکید بر اینکه اخباری که مبنی بر افزایش قیمت بنزین مطرح شده کذب محض است و تاکنون به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی هیچ ابلاغیه‌ای درخصوص افزایش قیمت سوخت یا تغییر سهمیه اعلام نشده است.

عربستان به عنوان قطب گردشگری نوظهور حدود 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خصوصی برای بخش گردشگری پررونق خود جذب کرده است و با برنامه‌های بلندپروازانه برای افتتاح 150 تا 200 هزار اتاق هتل جدید در دو سال آینده، آماده است تا جایگاه خود را در نقشه گردشگری جهانی تثبیت کند.

اگر نفت همین فردا نباشد، فرآورده‌های نفتی هم نخواهند بود و این موضوع بر تولید خودرو‌های برقی هم تأثیر می‌گذارد. جدای از اختلال در زنجیره تأمین، ساختار باتری‌های لیتیومی هم تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.