دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

آموزشی خبرگزاری ایرنا

آموزشی خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - دانشمندان ورق‌هایی با ضخامت تک اتمی به نام گلدن (goldene) ساختند، ماده جدیدی شبیه به گرافن که ساختار دو بُعدی دارد. این ساختار اولین لایه فلزی دو بُعدی با ضخامت یک اتم است.

تهران - ایرنا - گروهی از محققان در موسسه فناوری راچستر نیویورک از طریق ترکیب داده‌های مناظر هوایی و ارتفاع اماکن رانش زمین با یادگیری ماشینی، به دقت بالای 80 درصدی در شناسایی حرکت رانشی زمین در مناطق مختلفی از جهان دست پیدا کردند.

تهران - ایرنا - واحد تحقیق و توسعه (R&D) شرکت دانش بنیان آوان بهمن شیمی، در مسیر توسعه محصولات دانش بنیان دارویی، یکشنبه 9 اردیبهشت 1403، طی مراسمی با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

تهران - ایرنا - یک منبع آگاه در معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس جمهور در قالب کنسرسیوم بین‌المللی در حال پیگیری است، تصریح کرد: طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری، برنامه‌ای بلندمدت و مستلزم رعایت ملاحظات بسیار دقیق فنی و ایمنی استاندارد است در شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی دنیا نیز حداقل 10 تا 12 سال زمان می برد.

تهران - ایرنا - دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، تاکید کرد: جوشش جوانان نشانگر پایان دوران تحریف تاریخ و وارونه نشان دادن حقیقت توسط صهیونیسم و سلطه‌گری است و این موج بیداری در دانشگاه‌های آمریکا، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایت‌های صهیونیسم است.

تهران - ایرنا - معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری با امضای توافق‌نامه‌ای در زمینه حمایت از دارایی‌های فکری و مصادیق مالکیت فکری همکاری می‌کنند.

تهران - ایرنا - هیات‌های تجاری از کشورهای قطر و ترکیه در بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) دستاوردهای دانش‌بنیان ایرانی را در بالاترین سطح فناوری دانستند و آمادگی این کشورها را برای امضای قراردادهای تجاری با ایران اعلام کردند.

تهران - ایرنا - مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور، از انتخاب رشته بیش از 86 هزار نفر از داوطلبان آزمون نیمه متمرکز دکتری 1403 خبر داد.

تهران - ایرنا - رییس فرهنگستان علوم با انتقاد از کمبود سرمایه‌گذاری در بخش علوم پایه گفت: مرجعیت علمی کشور باید از مسیر علوم پایه بگذرد و این امر با توجه هدفمند به این بخش ممکن است.

تهران - ایرنا - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور گفت: بیش از 90 درصد دارایی شرکت‌های دانش بنیان از جنس دارایی های نامشهود است که نخست باید ارزیابی و ارزش گذاری و در ادامه تبدیل به اعتبار شوند تا شرکت‌ها بتوانند از این اعتبار برای گرفتن تسهیلات استفاده کنند.

تهران - ایرنا - آیین گرامیداشت اقدامات دکتر سیدمحمد بلورچیان، شیمیدان و موسس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و شماری از دانشمندان این حوزه برگزار شد.

تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانایی آسانسوری نیست بلکه پلکانی و تدریجی به دست می‌آید. دستاوردهای 45 سال گذشته در کشور با تلاش جهادی دانشگاهیان کسب شده است.

تهران - ایرنا - المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی در سه حوزه ورزش‌های «دیجیتال و فیجیتال»، «رباتیک»، «فناوری و نوآوری» و در سه سطح دانشگاهی، استانی و ملی برگزار می‌شود.

تهران - ایرنا - رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران با تاکید بر اهمیت دریافت جوایز علمی بین المللی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواست تا برنامه منسجم برای کسب این جوایز توسط دانشمندان ایرانی تدوین و اجرا شود.

تهران - ایرنا - متخصصان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید ربات هفت درجه آزادی شدند که در خطوط پُرکن محصولات پتروشیمی و صنایع سیمان کاربرد دارد و می‌تواند به صورت خودکار، محصولات را در کیسه‌های 50 کیلوگرمی پُر کرده و روی تریلر بچیند.

تهران - ایرنا - یک محقق ایرانی طرح جنگلداری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی، توسعه گردشگری و ارزیابی اثرات بر خاک و پوشش گیاهی را اجرا کرد.