دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه خبر آنلاین

اقتصادی وب‌گاه خبر آنلاین

بورس تهران همچنان بر مدار نزول می‌چرخد و روند افت بدون توقف است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز افت 15 هزار واحدی را به خود دید و کاری هم از دست جلسات حمایتی، اصلاح تبصره قانون بودجه و محدوده 2.2 میلیون واحدی برنیامد.

قیمت دلار روز یکشنبه با کاهش 700 تومانی در کف کریدور ششم قرار گرفت. سیاست‌گذار با کمک بازارساز و ارزپاشی به سرمای معاملات بازار ارز دامن زده است. به نظر می‌رسد دلار برای برگشت به کریدور پایین‌تر در روزهای آینده آماده است.

قیمت طلا و سکه در دومین روز هفته نوسان بالایی داشت و در نهایت با کاهش قیمت به کار خود پایان داد. تلرانس قیمتی در بازار طلا 100 تا 200 هزار تومان بود و همین افت پلکانی، سکه امامی را آماده برگشت به کریدور 40 میلیونی کرد.

با تایید مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها از سوی شورای نگهبان، سقف قانونی مجاز برای افزایش سالانه اجاره بهای مسکن بر مبنای نرخ تورم عمومی، تعیین می‌شود. وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید دارد: برای بسیاری از بازارها قیمت‌گذاری انجام می‌شود، در تلاشیم در بخش اجاره‌بها نیز این اتفاق بیفتد.

یارانه اردیبهشت دهک چهارم تا نهم، طبق برنامه آخرین روز ماه به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، یعنی دقیقا پنج روز بعد اینکه خانوار دهک اول تا سوم، اولین یارانه سال 1403 خودشان را دریافت کردند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه جداول بودجه تا آخر اردیبهشت ماه از سوی مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد، گفت: براساس زمان‌بندی طراحی شده در قانون، احکام همسان‌سازی ان‌شالله از خردادماه اجرا و البته معوقات دو ماه نخست سال نیز پرداخت خواهد شد.

حجم معاملات مسکن در تهران در پنج سال گذشته بیش از هفتاد درصد کاهش یافته است.

در اجرای این طرح، با توجه به سوابق مالی متقاضیان دسته چک، سقف اعتباری تعیین شده و آنها دیگر نمی‌توانند، بیش از حد مجاز تعیین شده چک صادر کنند و این اقدام می‌تواند مانع سوءاستفاده از افراد کم بضاعت مالی شود.

در آگهی‌های بازار خودرو، شاهین اتومات مدل 1403 صفر امروز بیست و سوم اردیبهشت 870 میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که قیمت شاهین دنده‌ای مدل 1403 صفر 720 میلیون تومان اعلام شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تبصره هدفمندی با نرخ‌های سال گذشته در نظر گرفته شده است و دولت نباید برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین یا سه نرخی کردن آن داشته باشد.

یک کارشناس صنعت خودرو در انتقادی صریح درباره واردات خودروهای کارکرده عنوان کرد: به نظر من اصلا کار غلطی است. من تعجب می‌کنم و واقعا جزو شاهکارهایی است که در تاریخ خواهند نوشت که این مجلس انقلابی چنین قانونی را تصویب کرده است.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه اگر مراجعات مردمی برای استفاده از کارت آزاد بیشتر شود، ممکن است شارژ کارت آزاد از لحاظ لیتری و یا از لحاظ تعداد دفعات مجاز سوخت‌گیری تمام شود، چراکه هر کارت آزاد در جایگاه‌های عرضه سوخت، امکان سوخت‌گیری تا سقف 7000 لیتر در شبانه روز و یا با تعداد دفعات سوخت‌گیری 255 بار را دارد.

این روزها وضعیت بازار خودرو بسیار عجیب شده است و در بسیاری از موارد خبری از پول نقد در معاملات نیست.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور گفت: هر کیلو گرم دام سنگین در کشور بسته به وزن دام، به طور میانگین بین 190 تا 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

طبق قانون، مستأجران واجد شرایط می‌توانند وام کمک ودیعه 40 تا 300 میلیونی تومانی دریافت کنند و در 5 سال اقساط آن را بپردازند؛ اما بانک‌ها به دلایلی پای‌کار نیستند و این مسئله به ترافیک سنگین مستأجران در صف تقاضای وام منجر شده است.

سخنگوی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مشاهدات میدانی نشان می‌دهد حدود 10 درصد بازار پوشاک به کالای قاچاق اختصاص دارد، گفت: بخشی از لوازم خانگی کره‌ای موجود در بازار، تقلبی هستند و فروش کارتن خالی یخچال و فریزرهای کره‌ای حتی تا چند میلیون تومان در فروشگاه‌های اینترنتی هم ادعای تقلبی بودن کالاها را تایید می‌کند.