یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403

هژمونی آمریکا در لبه پرتگاه / تشکیل اتحاد قوی علیه واشنگتن

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
هژمونی آمریکا در لبه پرتگاه / تشکیل اتحاد قوی علیه واشنگتن

همکاری و هم صدایی راهبردی تهران - مسکو و پکن موجب شده تا کشورهای فوق بتوانند فارغ از هزینه های اعمالی، قدرت و نفوذ خود را گسترش دهند، این گزاره ای هولناک برای غرب است.

به گزارش اقتصادنیوز، 2 ژانویه، نیروهای روسی شهرهای کی‌یف و خارکف اوکراین را هدف حمله موشکی گسترده ای قرار دادند؛ حملاتی که منجر به کشته شدن حداقل پنج غیرنظامی، زخمی شدن بیش از 100 نفر و آسیب به زیرساخت‌ها شد. این حادثه نه تنها به خاطر آسیبی که به بار آورد، قابل توجه بود، بلکه به این دلیل که نشان داد روسیه در مبارزه خود تنها نیست نیز قابل تامل است. حمله روسیه در آن روز با سلاح‌های مجهز به فناوری چین و موشک‌های کره شمالی انجام شد. طی دو سال گذشته، هر دو کشور به توانمندسازی ماشین جنگی مسکو در اوکراین کمک کرده اند. همین مقوله بهانه ای شده که گروهی از تحلیلگران از شکل گیری قدرت های نوظهور چون روسیه، چین و ایران بگویند؛ قدرت هایی که به دنبال تغییر نظم حاکم هستند و تلاش دارند تا به هژمونی ایالات متحده پایان دهند. در همین راستا نشریه فارن افرز یادداشتی را منتشر کرد. اقتصاد نیوز این یادداشت را در سه بخش ترجمه کرده که بخش نخست با عنوان «پشت پرده هم صدایی ایران، روسیه و چین / تهران چگونه هژمونی آمریکا را به چالش کشید؟» منتشر شد و بخش دوم در ادامه آمده است.

همکاری فزاینده میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه ماحصل مخالفت مشترک آنها با نظم جهانی تحت سلطه غرب است. هر کشوری مدعی حوزه نفوذ است: به عنوان نمونه،«منافع اصلی» چین در تایوان و دریای چین جنوبی را تعریف شده و «محور مقاومت» گروهی از حامیان ایران، زمینه را برای افزایش قدرت و نفوذ تهران ر در عراق، لبنان، سوریه، یمن فراهم کرده اند. ادعای کره شمالی بر کل شبه جزیره کره؛ و سودای پوتین برای احیای امپراتوری از دست رفته نیز در هم این قاب تبیین می شوند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «نقش آفرینی ایران و روسیه در چینش نظم جدید / چگونه تهران، مسکو و پکن معادلات غرب را برهم زدند؟» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.