دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

خیزش جهانی دانشجویان علیه اشغالگران / دانشجویان حامی فلسطین در اروپا و آمریکا تهدید می‌شوند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
خیزش جهانی دانشجویان علیه اشغالگران / دانشجویان حامی فلسطین در اروپا و آمریکا تهدید می‌شوند

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشجویان و اساتید ایرانی هم‌صدا با دانشجویان آزادیخواه آمریکا و اروپا که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زده بودند، با برپایی تجمعاتی، ضمن اعلام حمایت از این دانشجویان، برخورد خشن پلیس آمریکا را محکوم کردند. تجمعات شبانه قالب جدیدی از کنش و همراهی دانشجویان ایرانی با دانشجویان آمریکایی است. قالبی که حتی در رسانه های بین المللی...

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشجویان و اساتید ایرانی هم‌صدا با دانشجویان آزادیخواه آمریکا و اروپا که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زده بودند، با برپایی تجمعاتی، ضمن اعلام حمایت از این دانشجویان، برخورد خشن پلیس آمریکا را محکوم کردند. تجمعات شبانه قالب جدیدی از کنش و همراهی دانشجویان ایرانی با دانشجویان آمریکایی است. قالبی که حتی در رسانه های بین المللی هم واکنش هایی به همراه داشته و حتی پای وزرا هم به برخی از این تجمعات حمایتی شبانه باز شده است. اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه های ایران برای حمایت از اعتراضات دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های آمریکا در پی جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در غزه که به حمایت جهانی دانشگاهیان و مراکز علمی و فرهنگی جهان منجر شد، ظهر دیروز تجمع اعتراضی برگزار می کنند. این تجمع سراسری یکشنبه نهم اردیبهشت ماه جاری بعد از نماز ظهر و عصر در تمام دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف حمایت از جنبش اصیل «همبستگی با غزه» برگزار شد. روز شنبه نیز برخی دانشگاه‌های ایران علاوه بر صدور بیانیه های حمایت از دانشگاهیان کشورهای اروپایی و آمریکایی حامی فلسطین، با برگزاری تجمع در فضای آموزشی به حمایت از دانشگاهیان آمریکایی پرداختند. دانشگاه های آمریکا از هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری دانشجویان و اساتید در اعتراض به سیاست های حمایتی دولت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه هستند، در این اعتراضات بسیاری از دانشجویان و اعضای هیات علمی بازداشت شده اند. تظاهرات گسترده دانشجویان علیه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه که از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد، در مدت کوتاهی به چهل دانشگاه دیگر در آمریکا و سایر کشورها از جمله فرانسه، کانادا و استرالیا نیز سرایت کرده است. علاوه بر این، مردم برخی از کشورهای جهان همچون اسپانیا، ژاپن، یونان و آلمان با گذشت 205 روز از این جنایت‌ها، در حمایت از فلسطین دست به اعتراض زدند؛ اعتراضاتی که احتمال بازداشت و دستگیری نتانیاهو به‌عنوان جنایتکار جنگی از سوی سازمان ملل را تقویت کرد. درحالی‌که رژیم صهیونیستی پس از عملیات «طوفان الاقصی» خوشبینانه امیدوار بود با شباهت‌سازی وقایع 7‌اکتبر با افسانه هولوکاست، نقطه عطف جدیدی در کسب همدلی جهانیان به‌ویژه در غرب ایجاد کند؛ اما آنچه این روزها در دانشگاه‌های آمریکایی و خیابان‌های کشورهای غربی می‌گذرد، در اصل نشان‌دهنده انقلابی بی‌سابقه است که در حال تبدیل شدن به یکی از درس‌های ضدصهیونیستی تاریخ معاصر است. این خیزش دانشجویی چنان زلزله‌ای به پا کرده که دولت آمریکا با خشونت هر چه تمام برای مقابله با این موج عظیم دانشجویی دست به کار شده و حتی اخیرا تهدید به ارسال نیروهای گارد ریاست‌جمهوری کرده است. جنبش حمایت از غزه به طرح بسیاری از مسائل اجتماعی انجامیده که فراتر از مرزهای دانشگاه است، از شعار «زندگی سیاه‌پوستان مهم است تا اصلاحات مهاجرت، حقوق بشر و جنگ در خاورمیانه.» دانشجویان آمریکایی همبستگی تاریخی خود را با مردم فلسطین اعلام و خشم خود را از اینکه کاخ سفید عاملی برای پاکسازی قومی تاریخی فلسطینیان بود، ابراز می‌کنند. خیزش دانشجویی هر چه باشد، روحیه فعالیت سیاسی را دوباره شعله‌ور کرده و اتحادهای بین‌نسلی را به‌عنوان الگوی جدید مخالفت با سیاست‌های استکباری کاخ سفید تقویت کرده است تا سازمان ملل در بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر جنایتکار رژیم اسرائیل مصمم‌تر از روزهای گذشته باشد.

بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی ادامه دارد این در حالیست که رفته رفته درجه خشونت نیروهای نظامی آمریکایی علیه دانشجویان بیشتر می شود و به گفته مقامات دانشگاه دانشگاه نورث ایسترن بوستون حدود 100 دانشجوی معترض در پردیس دانشگاه نورث ایسترن بوستون روز شنبه بازداشت شدند.

واشنگتن پست در خبری اعلام کرد: آمار‌های ما حاکی از آن است که حداقل 900 تظاهرکننده در اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا در 10 روز گذشته دستگیر شده اند.