شنبه 8 اردیبهشت 1403

آخرین وضعیت ارتقاء توان مهارتی و اشتغال دانشجویان

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
آخرین وضعیت ارتقاء توان مهارتی و اشتغال دانشجویان

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: دانشگاهی که در رشته های کاربردی نتواند دوره های مهارتی را برگزار کند نمی تواند آن رشته را نیز برگزار کرده و دانشجو پذیرش کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: دانشگاهی که در رشته های کاربردی نتواند دوره های مهارتی را برگزار کند نمی تواند آن رشته را نیز برگزار کرده و دانشجو پذیرش کند.

رضا نقی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ارتقاء توان مهارتی و اشتغال دانشجویان گفت: درباره ارتقاء توان مهارتی و اشتغال دانشجویان یک نکته بسیار مهم است، زمانی که از اشتغال صحبت می کنیم دو وجه دارد، یک وجه آن اقتصاد کلان است که همان فرصت های شغلی را شامل می شود که صنایع ایجاد می کنند و تابع شرایط اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: اگر وضعیت کشور خوب باشد، فرصت های مذکور بیشتر شده و زمانی که وضعیت کشور در حالت رکود قرار گیرد فرصت های مذکور کم می شود، ما نیز نمی توانیم خیلی به این مساله ورود پیدا کنیم.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی افزود: اما وجه دوم این است که دانشجویان چقدر توان مهارتی دارند که بتوانند از این فرصت های شغلی استفاده کنند، دراینجا این وظیفه وزارت علوم است، بنابراین از سال گذشته این ضعف را درک کرده و برای آن یک برنامه تحولی تدوین کرده ایم که برای اولین بار در نظام آموزش عالی کشور در کنار دروس پایه تخصصی و عمومی، دروس مهارتی، اشتغال پذیری را به میزان 3 تا 15 واحد اضافه کردیم.

وی یادآور شد: به عنوان مثال همه رشته های کاربردی مانند کشاورزی حدود 15 واحد دروس مهارتی دارند که حتما باید دانشجویان این رشته یک دوره 6 ماهه کاروزی در همان 8 نیم سال طی کنند که نکته کلیدی این برنامه همین موضوع است، قبلا دوره های مهارتی مانند کهاد توسط دانشگاه ها برگزار می شد ولی مشکل این بود که دانشجو برای طی این دوره، 9 یا 10 ترمه می شد که باعث عدم استقبال دانشجویان از دوره ها می شد، ولی در حال حاضر درهمان هشت نیم سال این دوره برگزار می شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی افزود: حتی پیش بینی کرده ایم اگر دانشگاهی نتواند دوره مهارتی برگزار کند آن رشته را نیز راه اندازی نکند، ما می خواهیم مهارت دانشجو افزایش پیدا کند دانشگاهی که نمی تواند دوره های مهارتی را برگزار کند نمی تواند رشته آن دوره را نیز دریافت کند.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم هم اشاره شده هر دانشجو که فارغ التحصیل می شود باید یک مهارت شغلی را هم بیاموزد، اگر این کار انجام شود هم کیفیت آموزش ارتقاء یافته و هم وضعیت اشتغال دانش آموختگان ما بهتر می شود و اثر این موضوع در بهره وری زیاد است.

نقی زاده افزود: یک دانش آموخته حداقل یکسال زمان می برد تا در صنعتی که استخدام شده، به نیروی ایده آل تبدیل شود اگر ما بتوانیم این مدت را به 9 ماه کاهش دهیم، موجب بهره روری چند ده هزار میلیارد تومانی سالیانه می شویم که بسیار مهم است و یکی از رویکرد های تحولی دولت در پیشرفت اقتصادی و در برنامه هفتم توسعه نیز افزایش بهره وری است.