شنبه 8 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه الف

اقتصادی وب‌گاه الف

رییس سازمان توسعه تجارت ایران از برقراری ارتباطات مالی شبه سوئیفت با برخی کشورها خبر داد و گفت: با نزدیک به 10 کشور تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم.

در شرایطی شاهد تخصیص حدود 3 تا 4 میلیارد دلار ارز به شرکت‌های خودروساز مونتاژی هستیم که مشخصاً این شرکت‌ها نتوانستند از التهاب بازار خودرو در برهه فعلی بکاهند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری گفت: بر اساس طرح مذکور، تنها حساب غیرتجاری 5دهم‌درصد از کل جمعیت کشور که بالاترین تراکنش‌ها را داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امروز در بازار آزاد قیمت طلای 18عیار هر گرم 3 میلیون و 498 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 41 میلیون و 800 هزار تومان است.

در ادامه فروکش کردن قیمت ارز در بازار غیررسمی، امروز شنبه در بازار فردوسی تهران، قیمت فروش نقدی دلار به 62500 تومان کاهش یافت.

معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن در خصوص قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه که در خاک ایران قرار دارد، گفت: کنسرسیوم توسعه ریلی به دروغ اعلام کرد "واگن بارداری وارد ایران نشده است"، اما چون این واگن‌ها بارگیری شده بود، با دستور مدیرعامل راه‌آهن با ارسال آنها موافقت شد که هنوز هم کنسرسیوم تشریفات گمرکی را برای ترانزیت بار انجام نداده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند.

طرح مجلس در خصوص سامان‌بخشی به بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر مراحل تصویب خود است و بسیاری از اثرات موثر آن در کنترل آشفتگی‌های بازار سخن می‌گویند اما کلاف اقتصاد ایران و بازار مسکن، پیچیده‌تر از آن است که چنین طرح‌هایی بتواند در کوتاه مدت اثر قابل توجه ای بر جای گذاشته و اسب سرکش مسکن را مهار کند.

امروز با حضور وزیر اقتصاد از برات الکترونیکی زنجیره تامین رونمایی شد. این برات قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تامین مالی بنگاه ها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاه‌ها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی را دارد.

تعداد کل مشترکان صنعت برق کشور در سال 1402 با 2.5 درصد افزایش در مقایسه با سال 1401 به 40 میلیون و 593 هزار مشترک رسید.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه سهم هر بانک در استفاده از نقدینگی بایستی به میزان استفاده آنها از ابزارهای نوین برای تامین مالی تولید باشد گفت: 150 همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و و پیمانی با تأکید بر ضرورت داشتن امنیت شغلی گفت: با کارگر ماهر و تحصیلکرده ما بخاطر فقدان امنیت شغلی مانند کارگر ساده و بدون تحصیل پس از بیست سال برخورد می‌شود و شان جامعه کارگری با نبود امنیت شغلی زیرسوال است.

به تازگی گمرک ایران لیست دریافت کنندگان ارز و واردکنندگان عمده کشور را منتشر کرده است.

افزایش تقاضاهای سرمایه‌ای در یک اقتصاد منجر به تشدید شکاف بین عرضه و تقاضا می‌شود به شکلی که اگر شما هر چه قدر هم عرضه یک کالا را زیاد کنید اما به واسطه حضور تقاضاهای سرمایه باز هم شاهد گران‌تر شدن آن کالا خواهیم بود.

وزیر صمت با اشاره به افزایش تولید خودرو در کشور به 5هزار دستگاه در روز گفت: تلاش داریم که این رقم را حدود 20درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.

بانک تجارت با انجام کامل همه فرآیندها، نسبت به صدور اولین برات الکترونیک سپامی اقدام کرد.