سه‌شنبه 29 اسفند 1402

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

عربستان به عنوان قطب گردشگری نوظهور حدود 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خصوصی برای بخش گردشگری پررونق خود جذب کرده است و با برنامه‌های بلندپروازانه برای افتتاح 150 تا 200 هزار اتاق هتل جدید در دو سال آینده، آماده است تا جایگاه خود را در نقشه گردشگری جهانی تثبیت کند.

اگر نفت همین فردا نباشد، فرآورده‌های نفتی هم نخواهند بود و این موضوع بر تولید خودرو‌های برقی هم تأثیر می‌گذارد. جدای از اختلال در زنجیره تأمین، ساختار باتری‌های لیتیومی هم تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

پس از حمله روسیه به اوکراین، آمریکا تحریم‌هایی را علیه نفت و گاز تولید شده در روسیه وضع کرد، اما همچنان اورانیوم غنی شده روسی را وارد می‌کند.

سال 99 در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی 7/5 میلیارد دلار، رشد اقتصادی 4.2%بود. در حالیکه، امسال با شرایط سهل صادرات نفت، درآمد نفتی بیش از 30میلیارد دلار بود.

دولت ظاهرا در نظر دارد که درصد افزایش دستمزد را در حداقل حالت ممکن افزایش دهد.

یک اقتصاددان، گفت: متاسفانه با توجه به سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده توسط دولت و بانک مرکزی، تکلیف اقتصاد ایران در سال آتی نیز روشن است و نمی‌توان انتظار تغییری در شرایط داشت.

وزیر اقتصاد گفت: مسیر انضباط بخشی در اقتصاد کشور، ثبات اقتصاد کلان در شاخص‌ها و متغیر‌های کلان و طرح‌های تحولی و اصلاح ساختاری که امسال شاهد آن بودیم در سال 1403 نیز با شتاب بیشتر و قدرت بالاتری تداوم یابد.

در پاییز امسال نرخ بیکاری در کشور به هفت و شش دهم درصد رسیده که این عدد پایین‌ترین نرخ بیکاری در ده سال گذشته است.

هادی طحان نظیف گفت: «در جلسه امروز شورای نگهبان، اصلاحات مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه سال 1403 کل کشور (بخش اول) «سقف منابع عمومی و مفروضات منابع و مصارف» بررسی و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

بنا بر داده‌های رسمی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری زنان در سال گذشته، 27.8 درصد و برای مردان 13.5 درصد بود. به عبارتی نرخ بیکاری زنان حدود 2 برابر مردان بود.

بورس تهران در سالی که گذشت نتوانست انتظارات را برآورده سازد و در سالی که همچنان تورم در کشور برقرار بود و در برهه‌های مختلف انتظارات تورمی اقتصاد کشور را در معرض تهدید قرار داد، بازار سهام نتوانست بازدهی متناسب با ریسک تحمیل‌شده را برای سهامداران به‌ارمغان آورد.

بررسی بازدهی قیمتی صنایع در سال 1402 نشان می‌دهد که صنعت «سخت‌افزار و تجهیزات» با بازدهی حدود 95درصد برترین صنعت سال بوده است. در سالی که گذشت، تثبیت قیمت دلار فرصت خوبی را برای صنایع کوچکتر فراهم کرد و مانع از رشد صنایع بزرگ بازار شد.

خبر مهم چند هفته اخیر که شاید خیلی جدی گرفته نشد این بود که یک نهاد ناظر بر کسب‌وکارها گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی را مصداق «گران‌فروشی» اعلام و دو شرکت اصلی فعال در این زمینه را مجبور به حذف این گزینه از نرم‌افزارهای خود کرد. متاسفانه همان‌گونه که انتظار می‌رفت حذف این گزینه هم به ضرر مسافران و هم به زیان رانندگان تمام شده است. اگرچه خود این پدیده امری مهم و ملموس برای...

گفت ما در بازپرداخت وام‌های عادی مشکلی نداریم، ارقام معوقه اندک است که آن‌ها هم درنهایت پرداخت می‌کنند، چون وثیقه کافی دارند. مساله اصلی در وام‌گیرندگان ویژه است که با سود‌های زیر نرخ تورم وام می‌گیرند و اگر هیچ کاری هم نکنند، سود فراوانی می‌برند. این رفتار به سود کیست و چه کسانی زیان آن را می‌دهند؟

صولت مرتضوی، وزیرکار در جلسه شورای عالی کار با اشاره به اینکه وظیفه ما این است که به قانون عمل کنیم خطاب به شرکای اجتماعی گفت: ما باید به قانون عمل کنیم. ما می‌گوییم مرجع آمار مرکز آمار ایران است، بنابراین باید به قانون عمل کنیم. مسائل مملکت را باید در تعیین حقوق و دستمزد در نظر بگیریم.

درحالی‌که برخی چاپ اسکناس درشت را تورم‌زا می‌دانند، این ادعا چندان با واقعیت منطبق نبوده و اتفاقا پول درشت، باعث بهبود اعتبار پول ملی خواهد شد.