شنبه 6 مرداد 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

«دولت عراق اعلام کرد که در ماه ژوئن 5 میلیون و 425 هزار بشکه نفت خام به آمریکا صادر کرده است که میانگین آن 180 هزار بشکه در روز است که کمتر از ماه می‌که 5.806 میلیون بشکه و به طور متوسط 187 هزار بشکه در روز بود، است».

مسعود پزشکیان با وعده کاهش تحریم‌ها و افزایش صادرات نفتی به میدان آمده است. با این حال با توجه به شرایط بین‌المللی و احتمال روی کار آمدن دونالد ترامپ، پایان جنگ روسیه و اوکراین و... سناریو‌های متفاوتی مطرح است.

«بدهی‌ای که صرفا دولت به بانک‌ها دارد، در حدود 1100 همت است که 50 درصد آن تقریبا در همین دوره سه سال گذشته ایجاد شده است. بدهی‌ای که دولت به سازمان تامین اجتماعی دارد، 700 همت است. چند بدهی دیگر هم داریم و یکی از آن‌ها، اوراق (سررسید سه ساله) است که در حدود 850 همت است.»

سفیر سابق ایران در آلمان در توییتی هشدار داد مادامی که تحریم‌ها پابرجا باشند و ایران به FATF نپیوندد، اوضاع به همین منوال باقی خواهد ماند.

این تلقی هم که برخی تصور کنند مسائل اقتصادی کشور به حدی بغرنج است که قابل حل نخواهد بود اشتباه است. مسائل اقتصادی کشور قابل حل است به شرطی که شاهد کارشکنی‌ها هم نباشیم. همه جریان‌ها و گروه‌ها باید به این فکر کنند که شرایط کشور به نفع همه مردم ایران پیش برود. از تندرو‌هاگرفته تا ان چه که اسمش را دولت در سایه گذاشته اند، می‌تواند در روند امور کشور و فعالیت دولت اختلال ایجاد کند. برخی...

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اطلاعات بانکی ما هم آنقدر محکم نیست که قابل ردیابی نباشد و نیازی نیست که از طریق FATF به این اطلاعات برسد و مسیر‌های بسیار بیشتری وجود دارد که به راحتی از طریق آن به این اطلاعات دست پیدا کنند.

علیرغم سه چالش کلیدی اشاره شده در بالا یعنی مساله تحریم‌های اقتصادی و آرایش جدید سیاسی داخلی و جهانی، افول سرمایه اجتماعی و ناترازی‌های اقتصاد کلان، روزنه‌های امیدی همچنان برای دولت چهاردهم وجود دارد که در صورت خردگرایی و عقلانیت حداکثری، فرصت مواجهه با چالش ها را فراهم می سازد. مهمترین فرصت اقتصاد ایران بدهی داخلی و خارجی پایین کشور است. هم اکنون نسبت بدهی داخلی به تولید ناخالص داخلی...

با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و اتمام تب و تاب انتخابات، اکنون موضوع اقتصاد و معیشت مردم و چگونگی باز کردن گره‌های زندگی مردم مورد توجه است. اما آقای پزشکیان و تیم او چگونه از پس این مشکلات برخواهند آمد؟ رویا پاک سرشت، خبرنگار فرارو در استودیو فرارو میزبان مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز است تا به بررسی این موضوعات پرداخته شود:

راه نجات کشور برخورداری از یک برنامه با کیفیت و دقیق توسعه است که متاسفانه برنامه هفتم نسبت بسیار ناچیزی با چنین برنامه‌ای دارد. پیشنهاد می‌کنیم که فوری‌ترین اقدام خود را بسیج ظرفیت‌های دانایی ملی برای اصلاح، تکمیل و طراحی چنین برنامه هفتم قرار دهید و لوازم آن را نیز چنانچه وعده داده اید فراهم کنید که مهمترین آن‌ها شفاف سازی فرایند‌های تصمیم‌گیری و تخصص منابع، بسیج ظرفیت‌های دانایی...

بیت‌کوین درحالی به زیر 54‌هزار دلار رسیده که بسیاری اعتقاد داشتند روند صعودی آن ادامه دارد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا روند صعودی بیت‌کوین به پایان رسیده یا همچنان می‌توان به رشد قیمت امید داشت؟ درحال حاضر مبهم بودن سیاست آتی فدرال رزرو بزرگ‌ترین علت ریزش قیمت رمزارز‌ها است.

شاخص قیمت جهانی مسکن در مسیر صعود قرار گرفته است؛ اما تا «میانگین 20ساله رشد»، کمتر از 2 واحد درصد فاصله دارد. 56 کشور به لحاظ سطح تورم مسکن با این شاخص - نایت‌فرانک - رتبه‌بندی شده‌اند و ترکیه به‌عنوان داغ‌ترین بازار ملک در صدر فهرست قرار گرفته است. سه دلیل برای این موضوع مطرح است.

بازار سهام، طی هفته دوم تیرماه با سبزپوشی به استقبال دور دوم انتخابات رفت، به‌طوری که شاخص اصلی بازار سهام که نماینده سهام بزرگ بورس است، با رشد 0.74درصدی کار خود را به پایان رساند و روز چهارشنبه به اوج رونق رسید. هرچند، بورس به حضور یک چهره معتدل در مسند ریاست‌جمهوری وزن بالایی داده است؛ اما شنبه روز سرنوشت سازی برای بازار سهام خواهد بود. احتمالا اولین روز کاری هفته جاری، روز پرهیجانی...

با مشخص شدن برنده انتخابات، دولت چهاردهم در ماه‌های آینده تیم خود را تشکیل می‌دهد و امور اجرایی کشور را در دست خواهد گرفت. در یک دهه اخیر اقتصاددانان بر ضرورت پیشبرد اصلاحات اقتصادی تاکید کرده‌اند. همچنین اقتصاددانان تاکید می‌کنند با توجه به حمایت مردم از دولت، دو سال نخست یک «فرصت طلایی» برای پیشبرد اصلاحات محسوب می‌شود. این اصلاحات هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی باید صورت بگیرد...

به گفته سفیر هند در تهران، اگر اقتصاد ایران تحریم نبود، حجم تجارت دو کشور می‌توانست به 16 میلیارد دلار برسد ولی الان حدود 2 میلیارد دلار است.

سیاستی که آقای جلیلی دنبال می‌کند، سیاستی است که نام آن را «خنثی سازی تحریم‌ها» گذاشته و می‌گوید ما برای کنترل کردن اثر تحریم‌ها باید برویم با کشور‌های دیگر از جمله همان کشور‌های آمریکای لاتین که ایشان اشاره کرده بودند ارتباط بگیریم. مسئله این است که اولا سیاست گرایش به شرق ایشان شکست خورده است، چون علی‌رغم این که در دولت سیزدهم، توافقنامه شانگ‌های و برعکس را امضا کردیم، اما تا زمانی...

براساس اعلام وزارت کشور به وزارت صمت، فرایند انتخابات اتحادیه‌های صنفی کشور تا زمان استقرار دولت جدید به تعویق افتاد.