پنج‌شنبه 3 خرداد 1403

آلزایمر چیست؟ (علت، علائم، تشخیص و درمان)

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
آلزایمر چیست؟ (علت، علائم، تشخیص و درمان)

اگرچه آلزایمر، بیماری مغزی است که بیشتر در سالمندان پدیدار می شود، اما راه‌های پیشگیری بسیاری دارد که می توان به کمک آن ها از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

رپرتاژ آگهی: علائم این بیماری مغزی با اختلالاتی که در حافظه فرد بیمار به وجود می آید، نمایان شده و به مرورزمان به رفتار های واکنشی فرد نیز سرایت می کند تا جایی که ممکن است از یک فرد سالمند و بالغ مبتلابه آلزایمر، رفتار یا واکنشی مشاهده شود که حتی از یک کودک نیز سر نمی زند.

همانطور که میدانید آلزایمر یک بیماری مغزی است و قبل از همه چیز باید نوار مغز بگیرید: نوار مغز در منزل

آلزایمر رایج ترین شکل زوال عقل است. علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به‌خصوص حافظه موقت در دوران پیری آغازشده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی های تنفسی به پایان می رسد. مرگ پس از پنج تا ده سال از بروز علائم اتفاق می افتد؛ اما بیماری حدود بیست سال قبل از ظهور علائم آغازشده است.

این بیماری با از دست رفتن سیناپس‌های نورون ها در برخی مناطق مغز، فاسدشدن سلول های مغز در مناطق مختلف سیستم عصبی، ایجاد ساختار های پروتئینی کروی شکلی به نام پلاک های پیری در خارج نورون های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته هایی در جسم سلولی نورون ها، مشخص می شود.

با شناخت علائم آلزایمر و کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری، علاوه بر آنکه می توانیم نسبت به وقوع آن جلوگیری کرده و اقداماتی را جهت عدم ابتلا به آن انجام دهیم، می توانیم در صورت بروز چنین بیماری برای خود یا اطرافیان، نسبت به دریافت درمان های زود هنگام پزشکی هوشیار بوده و سریع تر اقدام نماییم.

افرادی که نیاز دارند کلیک کنند: ساکشن ریه در منزل، فیزیوتراپی در منزل

دلایل ابتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر زمانی اتفاق می افتد که، مقداری غیرطبیعی از پروتئین ها که پلاک نام دارند، در مغز شکل گرفته و سلول های اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهد. نتیجه تشکیل پلاک ها، مختل کردن عملکرد و فعالیت شیمیایی عادی مغز بوده که منجر به کاهش معنادار ناقلین عصبی می شود، که نتیجه این اتفاقات کاهش پیشرونده عملکرد مغز می باشد.

تا زمانی که علت بد عمل کردن های پروتئین که در اولین نقطه رخ داده را ندانیم، یعنی علت ابتدایی هنوز خوب درک نشده و موضوع تحقیقات درحال انجام و گمانه زنی ها می باشد. علت بیشتر موارد آلزایمر ناشناخته است، به جز 5-1 درصد موارد که تفاوت های ژنتیکی مشخص شده است. فرضیه های متعددی در حال رقابت برای توضیح علت بیماری می باشند.

علائم هشداردهنده ابتلا به آلزایمر

حافظه و گفتار در اوایل آلزایمر

حافظه بلند مدت معمولا دست نخورده باقی می ماند اما حافظه کوتاه مدت مختل می شود. شخصی که دوستش دارید ممکن است صحبت های شما را فراموش کند. او ممکن است سئوالاتی را که پاسخ داده شده تکرار کند. این بیماری گفتار را نیز مختل می کند، بنابراین او ممکن است در یادآوری کلمات معمول دچار چالش شود.

از دست رفتن حافظه و رفتار

آلزایمر می تواند سبب تغییرات رفتار و پریشانی شود. ممکن است عزیز شما در محلی آشنا گم شود. بی ثباتی خلقی و لغزش در قضاوت نیز عوارض رایج آن هستند. او بهداشت ضعیفی نیز دارد. افرادی که قبلا شیک پوش بودند ممکن است لباس های آلوده پوشیده و شستن موهای سرشان را فراموش کنند.

آلزایمر چگونه تشخیص داده می شود

هیچ آزمایش ساده ای برای تشخیص آلزایمر وجود ندارد، بنابراین نورولوژیست به گفته های شما در مورد تغییرات ایجاد شده در فرد مورد نظر اتکا خواهند کرد. آزمایش وضعیت روانی، یا سایر آزمایش های غربالگری می توانند مهارت های هیجانی یا حافظه کوتاه مدت او را اندازه گیری کنند. می توان برای پیشگیری از سایر مشکلات مانند سکته یا تومور از آزمایش های عصب شناختی و اسکن های مغزی استفاده کرد که می توانند اطلاعات دیگری درباره مغز فرد مورد نظر به دست دهند.

آلزایمر چگونه درمان می شود؟

آلزایمر هیچ معالجه ای ندارد و هیچ راهی برای کاستن از سرعت آسیب عصبی که آلزایمر در مغز ایجاد می کند وجود ندارد. اما درمان هایی وجود دارد که ظاهرا به حفظ مهارت های ذهنی و کاهش عوارض بیماری کمک می کند. اگر عزیز شما مداوا را زود تر آغاز کند، ممکن است بتواند مدت زمان طولانی تری استقلال خود را حفظ کرده و کارهای روزمره خود را انجام دهد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

آلزایمر چیست؟ (علت، علائم، تشخیص و درمان) 2
آلزایمر چیست؟ (علت، علائم، تشخیص و درمان) 3