یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

آمار درخشان گل محمدی در پرسپولیس

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
آمار درخشان گل محمدی در پرسپولیس

یحیی گل محمدی برای چهارمین فصل پیاپی با پرسپولیس به استاندارد‌های رسیدن به قهرمانی لیگ برتر رسیده است.

در فاصله 2 هفته به پایان لیگ، همچنان صدر جدول لیگ پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و تکلیف قهرمان باید در 2 هفته آخر مشخص شود. پرسپولیس، سپاهان و استقلال سه تیمی هستند که شانس قهرمانی دارند و 6 بازی باقی مانده سرنوشت قهرمان لیگ را تعیین خواهد کرد.

پرسپولیسی‌ها بعد از شکست ناامیدکننده مقابل سپاهان، موفق شدند 6 برد متوالی به دست آورند تا یحیی گل‌محمدی دوباره تیمش را به صدر جدول برساند.

پیروزی دشوار سرخپوشان مقابل پیکان در روز شنبه، این تیم را با 60 امتیاز صدرنشین لیگ کرد. این آمار نشان می‌دهد که آن‌ها تحت هر شرایطی، فصل را با میانگین 2 امتیاز برای هر بازی یا بیشتر به پایان می‌رسانند. میانگینی که تا همین چند سال پیش برای رسیدن به عنوان قهرمانی کافی بود، اما پرسپولیس یحیی گل‌محمدی و سپاهان محرم نویدکیا مثال نقضی برای این موضوع شدند تا اکنون میانگین امتیاز 2 را بتوانیم میانگینی در حد و اندازه یک مدعی قهرمانی بدانیم.

یحیی گل‌محمدی در تمام سال‌های حضورش روی نیمکت پرسپولیس، توانسته به این میانگین دست پیدا کند. او که از نیم فصل دوم لیگ نوزدهم که به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد، همیشه فصل را با بیشتر از 60 امتیاز به پایان رسانده است.

یحیی در لیگ نوزدهم و بیستم با 67 امتیاز قهرمان شد که تا فصل پیش رکورد بالاترین امتیاز کسب شده توسط تیم قهرمان در لیگ 30 تیمی محسوب می‌شد، اما عملکرد خوب استقلال فرهاد مجیدی در فصل قبل باعث شد تا پرسپولیس با وجود کسب 62 امتیاز فصل را در رتبه دوم جدول به پایان برساند و علاوه براین فرهاد با 68 امتیاز ضمن شکستن رکورد قبلی، خود رکورد شکن شود.

این فصل هم پرسپولیس موفق شد که از مرز 60 امتیاز عبور کند تا یحیی گل‌محمدی با فرمولی ثابت همیشه تیمش را در قالب یک مدعی جدی قهرمانی راهی مسابقات لیگ برتر کند. این ثبات گل‌محمدی، دلیل ماندگاری او روی نیمکت پرسپولیس است و اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد، احتمالاً یحیی این فصل را هم با قهرمانی به پایان می‌رساند.

اگر از هواداران پرسپولیس در مورد موفق‌ترین مربی یک دهه اخیر این تیم سوال کنید احتمالاً به یک پاسخ مشترک خواهید رسید و آن هم نام برانکو ایوانکوویچ کروات است، اما نکته جالب آنجاست که یحیی در امر امتیاز گیری از برانکو هم بهتر عمل کرده است!

میانگین امتیازات پرسپولیس زیر نظر برانکو در 4 فصل حضورش، 62 امتیاز بوده در حالی که یحیی با احتساب 60 امتیاز فعلی که تا احتمالاً پایان لیگ بیشتر هم خواهد شد، در طول چهار فصل میانگین 64 امتیاز را کسب کرده است.

یحیی هم مانند مرد کروات یک نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا در کارنامه دارد و از نظر آماری پرسپولیس یحیی گل‌محمدی شانه به شانه پرسپولیس برانکو حرکت کرده است. گل‌محمدی این فصل در صورت قهرمانی لیگ، در فرصتی برابر با برانکو می‌تواند کارنامه‌ای مشابه با او در لیگ خلق کند. برانکو هم 4 فصل سرمربی پرسپولیس بود، با این تیم سه بار قهرمان لیگ شد و یک بار در رده دوم قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال