پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

آمار فراریان مالیاتی مشخص شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
آمار فراریان مالیاتی مشخص شد

داوود خدابنده، رئیس روابط عمومی سازمان امور مالیاتی، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «از ابتدای سال جاری، در راستای تحقق عدالت مالیاتی، تعداد 5172 برگ مطالبه مالیات از محل کشف فرار مالیاتی صادر شده است.»

حجم فرار مالیاتی در اقتصاد ایران بسیار بالا است و هر بار آمار و ارقامی متفاوت از آن منتشر می‌شود، به‌طوری که ایران به عنوان بهشت فراریان مالیاتی شناخته شده است. کارشناسان بارها توصیه کرده‌اند که به‌جای مالیات‌ستانی از فعالان واقعی بخش خصوصی، باید مالیات از بخش خاکستری دریافت شود. با این حال، با اعلام آمار جدید، نگرانی‌ها افزایش یافته که اگر تدبیری اتخاذ نشود، این معضل همچنان در اقتصاد ایران باقی خواهد ماند.

داوود خدابنده رئیس روابط عمومی سازمان امور مالیاتی در صفحه فضای مجازی خود نوشت: «از ابتدای سال جاری، در راستای عدالت مالیاتی تعداد 5172 برگ مطالبه مالیات از محل کشف فرار مالیاتی صادر شده است.

میزان مالیات مطالبه شده در آنها حدود 20 همت اصل مالیات و 9 همت جرایم متعلقه آنها، بوده است.»

چندی پیش رئیس کل سازمان مالیاتی کشور از تمدید اختیارات مربوط به بخشودگی جرائم مالیاتی و گسترش آن به پرونده‌های موجود در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی خبر داد.

سبحانیان همچنین اعلام کرد که بخشودگی جرائم مالیاتی قابل بخشش طبق قانون مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، برای پرونده‌هایی که در مراحل حل اختلاف مالیاتی قرار دارند، در صورتی که مودی تا تاریخ 29 شهریورماه سال جاری از اعتراض خود صرف‌نظر کرده و نسبت به پرداخت یا تنظیم پرداخت بدهی خود تا حداکثر 20 اسفند ماه سال جاری اقدام کند، به طور کامل به ادارات کل امور مالیاتی تفویض خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرصت بخشودگی جرائم مالیاتی رو به پایان است، یادآور شد: به تمامی مودیان توصیه می‌کنیم از این فرصت استفاده کرده و تا 29 شهریور ماه بدهی مالیاتی خود را پرداخت نمایند. گفتنی است؛ مودیان می‌توانند با مراجعه به ادارات امور مالیاتی سراسر کشور و پرداخت بدهی مالیاتی خود از فرصت بخشودگی تا 100 درصدی جرائم مالیاتی تا سقف 10 میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی و 30 میلیارد ریال برای اشخاص حقوقی استفاده کنند.

آمار اخراجی های سازمان امور مالیات مشخص شد

بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی درباره آمار کارکنانی که از این سازمان در بازه زمانی 1384 تا 1402 خارج شده‌اند، در مجموع 10 هزار و 439 نفر از این سازمان جدا شده‌اند.

در این بازه 18 ساله در مجموع 7 هزار و 875 نیرو بازنشسته، 498 نیرو اخراج، 288 نیرو استعفا، 451 نیرو بازخرید، 72 نیرو با انفصال دائم مواجه شدند. همچنین 791 نیرو از این سازمان منتقل و 464 نیرو نیز فوت کردند.

در سال 1402 نیز 316 نیروی سازمان امور مالیاتی بازنشسته و 86 نیروی این سازمان اخراج شده‌اند. ضمن اینکه 8 نیروی این سازمان در سال 1402 با انفصال دائم از خدمت مواجه شده‌اند.

با توجه به آمارهای ارائه شده، تا پایان سال 1402، تعداد نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی (شامل کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی) تعداد 27 هزار و 538 نفر است.

دستور سازمان مالیاتی برای وصول فوری مالیات

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، پس از پایان مهلت بخشودگی جرایم و بدهی‌های مالیاتی (25 شهریور ماه)، تمام ادارات امور مالیاتی نسبت به وصول بدهی‌های قطعی مالیاتی اعم از اصل و جرایم متعلقه با استفاده از ابزارهای قانونی اقدام خواهند کرد.

در این اطلاعیه آمده است که با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده مبنی بر تفویض اختیار بخشودگی صد درصدی جرایم مالیاتی به ادارات کل امور مالیاتی، مودیانی که دارای بدهی مالیاتی قطعی شده می‌باشند حداکثر تا تاریخ 1403/6/25 فرصت دارند با پرداخت بدهی مالیاتی خود از تسهیلات برای بخشودگی جرایم تا صد درصد بهره‌مند شوند.

بدیهی است پس از تاریخ فوق ادارات امور مالیاتی در راستای قوانین و مقررات مالیاتی نسبت به وصول بدهی‌های قطعی مالیاتی اعم از اصل و جرایم متعلقه با استفاده از ابزارهای قانونی اقدام خواهند نمود.

آمار فراریان مالیاتی مشخص شد 2