سه‌شنبه 17 مهر 1403

ابداع یک داروی استنشاقی که آسیب ریه را کاهش می دهد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ابداع یک داروی استنشاقی که آسیب ریه را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، انتظار می رود پس از انجام آزمایش‌های بالینی انسانی در سال آینده، داروی استنشاقی جدید ریه به عنوان یک درمان جدید برای مقابله با عوارض کووید و ذات‌الریه در دسترس باشد.

ماکروفاژها، نوعی گلبول سفید خون هستند و نقش مهمی در شروع، حفظ و رفع التهاب در بدن دارند. وقتی سلول‌های ریه در اثر عفونت یا استنشاق مواد سمی از بین می‌روند، ماکروفاژهای ریه باعث واکنش دستگاه ایمنی در مقیاس عظیم می‌شوند که خود باعث آسیب بیشتر به ریه می‌شود.

اکنون، محققان دانشگاه فنی مونیخ یک درمان مبتنی بر RNA را ابداع کرده‌اند که ماکروفاژهای بیش فعال در ریه را هدف قرار می‌دهد و از التهاب شدید بافت ریه، جلوگیری می‌کند.

RCS-21، ماده فعالی که اساس این روش درمانی را تشکیل می دهد، فعالیت مولکول microRNA 21 (miR-21) را مهار می کند که یک محرک شناخته شده برای تولید ماکروفاژهای بیش فعال درزمان عفونت های شدید ریه است. MicroRNA ها دسته ای از RNA های تنظیمی کوچک هستند که عملکردهای سلولی متعدد را تنظیم می کنند.

محققان برای تولید این دارو به دنبال بهره‌برداری از یک ویژگی خاص ماکروفاژها بودند: آنها گیرنده‌های قندی دارند و باکتری‌ها و قارچ‌ها را از طریق مولکول‌های قند پیچیده موجود بر روی سطح آنها شناسایی می‌کنند. این دارو با موفقیت بر روی موش ها آزمایش شده و انتظار می رود تا سال 2024 برای اولین بار بر روی انسان ها آزمایش شود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید داروی استنشاقی بیماری های ریه دستکاه ایمنی بدن این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است