چهارشنبه 2 آبان 1403

اتلتیک در 2064 هم قهرمان کوپا دل‌ری خواهد شد / سنت عجیب یک قهرمان: هر 40 سال هوس جام می‌کنند!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
اتلتیک در 2064 هم قهرمان کوپا دل‌ری خواهد شد / سنت عجیب یک قهرمان: هر 40 سال هوس جام می‌کنند!

اتلتیک بیلبائو دیشب بعد از 40 سال فاتح کوپا دل‌ری شد اما این تیم منطقه باسک دقیقا هر 40 سال یک بار این جام را بالای سر برده است.

به گزارش "ورزش سه"، هواداران اتلتیک بیلبائو برای اینکه تیم‌شان را در حال جشن گرفتن با جام قهرمانی کوپا دل‌ری ببینند باید چند دهه صبر کنند. البته نه چند دهه، دقیقا چهار دهه!

اتلتیک دیشب با پیروزی مقابل مایورکا در فینال، در جدالی سخت که نهایتا در ضربات پنالتی به سرانجام رسید، موفق شد قهرمانی را به خود اختصاص دهد. اما آخرین باری که این تیم باسک موفق به فتح این جام شده بود سال 1984 بود. دقیقا چهل سال پیش.

اتلتیک در آن سال با نتیجه 1-0 بارسلونا را شکست داده و به جام رسیده بود. بعد از آن این تیم شش بار به فینال رسید ولی هر بار شکست خورد. چهار بار مقابل بارسا، یک بار مقابل اتلتیکو مادرید و از همه تلخ‌تر مقابل حریف باسکی اش رئال سوسیداد.

بعد از قهرمانی دیشب اتلتیک نگاهی به آمار قهرمان‌های کوپا دل‌ری همه را شگفت‌زده کرد. این تیم دقیقا هر چهل سال یکبار از باسک آمده و قهرمان کوپا دل‌ری شده است. نگاهی به چهار قهرمانی تاریخ اتلتیک در کوپا دل‌ری بیندازید؛ تاریخ‌هایی که فاصله آنها دقیقا چهل ساله است:

1904 1944 1984 2024

اولین قهرمانی در سال 1904 در حالی به دست آمد که بیلبائو حتی نیازی به بازی در فینال نداشت. حریف آنها از حضور در زمین خودداری کرد و اتلتیک جام را در دست گرفت. چهل سال بعد آنها در فینال کوپا دل‌ری والنسیا را 2-0 شکست دادند و دومین جام را فتح کردند. از این تاریخ قرار بود هر چهل سال یکبار شاهد تاج‌گذاری اتلتیک در اسپانیا باشیم.

چهل سال به جلو می‌رویم تا به سال 1984 برسیم. فینال کوپا دل‌ری در سانتیاگو برنابئو بین اتلتیک بیلبائو و بارسلونا. بارسایی که دیه‌گو مارادونا را در ترکیب داشت ولی اتلتیک با هدایت خاویر کلمنته موفق شد شکستش داده و سومین جام را به دست بیاورد.

اگر این سنت عجیب ادامه داشته باشد باید در سال 2064 شاهد پنجمین قهرمانی اتلتیک در کوپا دل‌ری باشیم. تنها گذشت زمان مشخص خواهد کرد که آیا این سنت همچنان تداوم خواهد داشت؟

اتلتیک در 2064 هم قهرمان کوپا دل‌ری خواهد شد / سنت عجیب یک قهرمان: هر 40 سال هوس جام می‌کنند! 2