یک‌شنبه 27 خرداد 1403

احکام نماز هدیه (لیلهالدفن) از نظر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
احکام نماز هدیه (لیلهالدفن) از نظر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در حدیث نبوی آمده است: «هیچ ساعتی برای میت، شدیدتر از شب اول قبر نیست، پس با صدقه دادن به اموات خود رحم کنید و اگر چیزی برای صدقه نداشتید، یکی از شما دو رکعت نماز برای میت بخواند.» کیفیت نماز وحشت: دورکعت است که به یکی از دو روش خوانده می شود: روش اول: در رکعت اول سوره حمد و آیه الکرسی و در رکعت دوم سوره حمد و ده مرتبه سوره انا انزلناه می خواند...

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در حدیث نبوی آمده است: «هیچ ساعتی برای میت، شدیدتر از شب اول قبر نیست، پس با صدقه دادن به اموات خود رحم کنید و اگر چیزی برای صدقه نداشتید، یکی از شما دو رکعت نماز برای میت بخواند.»

کیفیت نماز وحشت: دورکعت است که به یکی از دو روش خوانده می شود:

روش اول: در رکعت اول سوره حمد و آیه الکرسی و در رکعت دوم سوره حمد و ده مرتبه سوره انا انزلناه می خواند و بعد از نماز می گوید: «اللهم صَل علی محمد و آل محمد وَ ابعَث ثوابَها الی قَبر فُلان بن فُلان (به جای فلان بن فلان نام میت و پدرش را ببرد).

احتیاط آن است که در آیه الکرسی هر 3 آیه تا «هُم فیها خالدون» خوانده شود.

روش دوم: در رکعت اول، یک مرتبه سوره حمد و دو مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره تکاثر می خواند و بعد از سلام می گوید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد وَ ابعَث ثوابَها الی قَبر فُلان بن فُلان (به جای "فلان بن فلان" نام میت و پدرش را ببرد).

توجه: یک نمازهدیه برای یک میت کفایت میکند. خواندن یک نماز برای چند میت یا خواندن چند نماز برای یک میت، به امید مطلوبیت و ثواب، اشکال ندارد.

فضیلت نماز: در روایت است که خداوند متعال از همان ساعت که نماز خوانده می شود هزار فرشته به قبر آن میت در حالی که با هر یک از آنها جامه و حُلهای است میفرستد و تا روزی که در صور دمیده میشود (قیامت) قبر او وسعت پیدا میکند و به کسی که این نماز را میخواند، به عدد آنچه آفتاب بر آن میتابد، حسنه داده میشود و چهل درجه، رفعت پیدا میکند.

وقت نماز: وقت نماز وحشت، اولین شب پس از دفن میت است هر وقت از شب که باشد اگر چه خواندن آن در اول شب بهتر است.