پنج‌شنبه 19 مهر 1403

اختصاص 20هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان به ایجاد نیروگاه خورشیدی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اختصاص 20هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان به ایجاد نیروگاه خورشیدی

زاهدان - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از 20 هزار هکتار از اراضی این استان به منظور ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی اختصاص یافته است.

ماندانا زنگنه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در منطقه میل نادر زون انرژی تجدید پذیر بادی و در منطقه رامشار و گراغه زون انرژی تجدید پذیر خورشیدی شناسایی و ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با مجموعه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده شاهد ایجاد مزرعه بادی میل نادر با ظرفیت تولید هزار مگاوات برق خواهیم بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: ساخت بزرگترین نیروگاه بادی کشور در استان تحول عظیمی در تولید برق کشور و صادرات به کشورهای همسایه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط آب و هوایی ظرفیت‌های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری و اشتغال دارد.

به گزارش ایرنا سه منطقه یا زون انرژی‌های نو و تجدیدپذیر بادی و خورشیدی در گراغه، میل نادر و رامشار سیستان و بلوچستان مشخص شده است. مطالعات نشان داده که تمام نواحی سیستان و بلوچستان برای استفاده از انرژی خورشیدی و منطقه فلات سیستان برای استفاده از انرژی بادی از ظرفیت و توانمندی قابل توجهی در کشور برخوردار است. سیستان و بلوچستان بویژه منطقه فلات سیستان بالاترین ظرفیت استفاده از انرژی باد را داراست از این رو شواهد تاریخی نشان دهنده بهره‌برداری گذشتگان از این انرژی در مناطق روستایی و باستانی منطقه است که هنوز آثاری از آن موجود است. با توجه به نیاز هزاران مگاواتی انرژی الکتریکی 2 کشور افغانستان و پاکستان، استان سیستان و بلوچستان می‌تواند با داشتن ظرفیت‌های فراوان در انرژی نو به ویژه انرژی باد تامین کننده نیاز این 2 کشور به انرژی باشد. بادهای مداوم و پرقدرت، ثابت بودن جهت وزش باد، نزدیکی به شبکه سراسری انتقال برق کشور، وجود جاده دسترسی به منطقه، زمین‌های بدون معارض و قابل واگذاری، زمینهای صاف با زبری زیر سه درصد، همجواری با کشورهای متقاضی برق، زمینهای وسیع با قابلیت احداث بیش‌از 10 هزار مگاوات نیروگاه و وزش تقریبا پیوسته باد در نیمی از فصل بهار و کل فصل تابستان یعنی فصول پر مصرف برق از مهمترین ویژگی های مهم منطقه میل نادر سیستان است. منطقه سیستان بادخیزترین نقطه ایران است و ظرفیت تولید یک سوم نیاز برق کشور را دارد.

*س_برچسب‌ها_س*