شنبه 31 شهریور 1403

ادامه دعوا بر سر پنالتی: نوبت مرک و افنبرگ رسید!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
ادامه دعوا بر سر پنالتی: نوبت مرک و افنبرگ رسید!

جنجال پنالتی اعلام نشده برای تیم ملی آلمان برابر تیم ملی اسپانیا در یورو 2024 هنوز ادامه دارد.

تیم ملی آلمان با قبول شکست برابر تیم ملی اسپانیا در مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های اروپای 2024 از گردونه مسابقات حذف شد اما بحث و جنجال درباره تصمیم آنتونی تیلور که قضاوت این بازی را برعهده داشت و به عقیده آلمانی‌ها یک ضربه پنالتی را به سود این تیم اعلام نکرد همچنان ادامه دارد.

در دقیقه 106 این دیدار بود که توپ ارسالی از سوی جمال موسیالا با دست مارک کوکوریا در محوطه جریمه اسپانیا برخورد کرد اما تیلور و کمک داور ویدیویی باور نداشتند که این ضربه پنالتی باشد و همین باعث شده است که جنجال و حتی بحث جدی درباره این صحنه در چند روز اخیر مطرح شود.

اشتفان افنبرگ که پیش از این پیراهن تیم ملی آلمان را به تن داشت و حالا کارشناس این مسابقات است درباره این صحنه گفت:«از نظر من این صحنه خطای هند نبود و هیچ بحثی در این باره وجود ندارد.» او این اظهارنظر را در ستونش برای t-online نوشت و تاکید کرد که حرکت کوکوریا کاملا طبیعی بوده است.

مارکوس مرک که سابقه طولانی در عرصه داوری برای بوندسلیگا و یوفا دارد و قضاوت فینال یورو 2004 را برعهده داشته است در اسپورت وان با این ستاره سابق بایرن مخالفت کرد و گفت:«بحث‌های بسیار درباره پنالتی اعلام نکردن این صحنه انجام شده است. از نظر شخصی من، این صحنه کاملا پنالتی بود.

هدف او کاملا مشخص بود و فقط می‌خواست سد راه توپ و مانع از ورودش به دروازه شود. این درست شبیه به تکلی است که با سر خوردن همراه می‌شود. اگر پا به توپ بخورد، خطا نیست و مشکلی ندارد اما اگر به بازیکن حریف برخورد کند، باید خطا اعلام شود.»

او درباره شرایط بدنی کوکوریا روی این صحنه اضافه کرد:«وقتی به ژستی که این بازیکن گرفته است نگاه می‌کنم مشخص است که به سمت توپ تمایل دارد و خطای هند با دستان باز برای من یک پنالتی مسلم است.»

افنبرگ هم در این برنامه حضور داشت و بحث بین آنها بالا گرفت. او در پاسخ به این اظهارات مدعی شد:«مارکوس همین الان گفت که می‌تواند حرکت بدن این بازیکن را ببیند که می‌خواهد جلوی راه توپ را بگیرد. من چنین چیزی نمی‌بینم و باید به این موضوع اشاره کنم.

حرکت دست او کاملاً طبیعی است و اگر از نزدیک دقت کنید متوجه می‌شوید که دستش بیشتر رو به عقب قرار دارد و خودش هم در حال کنار کشیدن است. و این چیزی است که در قوانین به آن اشاره شده است و به داوران هم توضیح دادند.»

با این حال، او انتقادهایی را هم از نحوه مدیریت این شرایط از سوی تیلور و یوفا مطرح کرد:«من انتظار داشتم که تیلور پس از پایان بازی جلوی دوربین ظاهر شود و این صحنه را توضیح دهد. در این صورت بود که فشارها بلافاصله از بین می‌رفت. رئیس کمیته داوران هم باید حاضر می‌شد. آن را با انجام ندادن این کار عملا داوران را از لطفی بزرگ محروم کردند.»

ادامه دعوا بر سر پنالتی: نوبت مرک و افنبرگ رسید! 2