شنبه 1 اردیبهشت 1403

ارتباط زیر آب غواصان به کمک تکنولوژی گسترده‌تر می‌شود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ارتباط زیر آب غواصان به کمک تکنولوژی گسترده‌تر می‌شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، «آکوا‌اپ» (AquaApp)، که پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در ایالات متحده آن را ابداع کردند، می‌تواند از طریق نرم‌افزار مبتنی بر صوت‌شناسی (Acoustic) بر روی میلیارد‌ها تلفن هوشمند و ساعت هوشمند موجود استفاده شود. این به غواصان سطحی و غواصان اسکوبا این امکان را می‌دهد که از میان 240 پیام از پیش تعیین‌شده برای برقراری ارتباط و ارسال طیفی از اطلاعات، از...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، «آکوا‌اپ» (AquaApp)، که پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در ایالات متحده آن را ابداع کردند، می‌تواند از طریق نرم‌افزار مبتنی بر صوت‌شناسی (Acoustic) بر روی میلیارد‌ها تلفن هوشمند و ساعت هوشمند موجود استفاده شود. این به غواصان سطحی و غواصان اسکوبا این امکان را می‌دهد که از میان 240 پیام از پیش تعیین‌شده برای برقراری ارتباط و ارسال طیفی از اطلاعات، از سطح اکسیژن تا نزدیک شدن گونه‌های آبزی، دست به انتخاب بزنند. واژه‌های موجود در این برنامک معادل تعدادی از علایم دستی است که پیشرفته‌ترین غواصان حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند.

توضیح می‌دهد، گفت: «گوشی‌های هوشمند برای ارتباط بی‌سیم به سیگنال‌های رادیویی مانند وای‌فای و بلوتوت متکی‌اند. این سیگنال‌ها در زیر آب به خوبی منتشر نمی‌شوند، اما سیگنال‌های صوتی منتشر می‌شوند.» «با آکوا‌اپ، تبادل پیام در زیر آب را با استفاده از بلندگو و میکروفون که به شکل گسترده‌ای در گوشی‌های هوشمند و ساعت‌ها موجودند، نشان می‌دهیم.» این دستگاه با ارسال و دریافت بسامد‌های صوتی از یک دستگاه به دستگاه دیگر کار می‌کند و می‌تواند تا فاصله 100 متری عمل کند. کاربر پس از بارگذاری برنامک، فقط باید اطمینان حاصل کند که یک گوشی هوشمند با قابلیت ضد آب مناسب، یا یک قاب گوشی ضد آب دارد. شیام گولاکوتا، استاد دانشگاه واشنگتن و نویسنده ارشد این مقاله، گفت: «آکوا‌اپ ارتباطات زیر آب را برای انبوه مردم به ارمغان می‌آورد.» «آکوااپ با تسهیل دسترسی به فناوری‌های زیر آب و ساده‌سازی آن در حد بارگذاری یک نرم‌افزار در تلفن هوشمند شما، این قابلیت را دارد که وضعیت موجود را تغییر دهد.» مقاله‌ای که جزئیات «آکوا اپ» در آن آورده شده است، در کنفرانس 25 اوت «سیگ‌کام 2022» (Sigcomm2022) در آمستردام ارائه شد.