چهارشنبه 18 مهر 1403

ارزش معاملات روزانه بورس انرژی 3 هزار و 900 میلیارد ریال شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ارزش معاملات روزانه بورس انرژی 3 هزار و 900 میلیارد ریال شد

مجموع ارزش ریالی معاملات بازار بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه هفدهم مهر ماه به 3 هزار و 921 میلیارد ریال رسید.

مجموع ارزش ریالی معاملات بازار بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه هفدهم مهر ماه به 3 هزار و 921 میلیارد ریال رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بورس انرژی ایران، مجموع ارزش ریالی معاملات این بازار در روز سه‌شنبه هفدهم مهر ماه به 3 هزار و 921 میلیارد ریال رسید؛ این رقم مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل، فروش برق و همچنین دادوستد اوراق گواهی ظرفیت نقدی در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران بود.

گفتنی است که 76 درصد ارزش معاملات این بازار مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بود؛ فروش محصولات یک شرکت پالایش نفتی در رینگ داخلی سهمی بسزا در ارزش معاملات بورس انرژی در روز هفدهم مهر ماه داشت.

در روز هفدهم مهر ماه در تابلو گواهی ظرفیت بازار اوراق بهادار 500 هزار قرارداد گواهی ظرفیت نقدی مورد دادوستد قرار گرفت و این معاملات ارزشی بالغ بر 50.4 میلیارد ریال را رقم زد.

رقابت برای عرضه‌های نفتای سبک و سی‌اوسی

بررسی رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه هفته جاری از فروش 11 هزار و 886 تن محصول با مجموع ارزش ریالی برابر 2 هزار و 993 میلیارد ریال حکایت دارد. در این روز با ثبت فروش 5 هزار تن نفتای سبک و 5 هزار تن سی‌اوسی یک شرکت پالایش نفتی توانست فروشنده برتر بازار به لحاظ حجم و ارزش معاملات شود.

5 هزار تن نفتای سبک این شرکت در قیمت پایه 271 هزار و 275 ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه شد؛ مشتریان تقاضای 12 هزار تنی را برای این محصول به ثبت رساندند و در نهایت این محصول با رقابت قیمتی 10 درصدی به فروش رفت و ارزشی بالغ بر هزار و 494 میلیارد ریال را رقم زد.

همچنین روز سه‌شنبه، این شرکت 5 هزار تن سی‌اس‌او را نیز با قیمت پایه‌ای برابر 158 هزار و 772 ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 18 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه شده با رقابت قیمتی 31.7 درصدی انجامید.

ثبت ارزش 377 میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

در روز هفدهم مهر ماه بالغ بر هزار و 200 تن محصول با مجموع ارزش ریالی برابر 377 میلیارد ریال در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت. در این روز 800 تن گاز مایع در رینگ بین‌الملل عرضه و با قیمت پایه معامله شد و ارزشی برابر 179 میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که نسبت به عرضه 400 تن برش سی7سی9 در قیمت پایه 790 دلار به ازای هر تن اقدام شد که با توجه به تقاضای قابل توجه از آن، این محصول با رقابت قیمتی 25 درصدی به فروش رفت و ارزشی بالغ بر 197 میلیارد ریال را به همراه داشت.

فروش 398 میلیون کیلووات ساعت برق

در روز سه‌شنبه هفدهم مهر ماه برابر 398 میلیون و 185 هزار و 680 کیلووات ساعت برق در بورس انرژی ایران به فروش رفت؛ این معاملات ارزشی بالغ بر 500 میلیارد و 479 میلیون ریال را به همراه داشت. از کل معاملات ثبت شده در بازار برق 2 میلیون کیلووات ساعت برق سبز بود و در تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران به فروش رفت و مابقی آن مربوط به معامله سلف برق نیروگاه‌های حرارتی در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران بود.

فروش 2 میلیون کیلووات ساعت برق سبز ارزشی بالغ بر 58 میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که معامله 396 میلیون کیلووات ساعت برق نیروگاه‌های حرارتی نیز ارزشی بالغ بر 442 میلیارد ریال داشت.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

در آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه هجدهم مهر ماه) رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی به لحاظ حجم می‌توان به عرضه 6 هزار تن آیزوریسایکل و عرضه 4 هزار تن برش پنتان اشاره کرد.

همچنین رینگ بین‌الملل نیز در آخرین روز کاری هفته میزبان عرضه‌های مهمی نظیر عرضه 12 هزار تن رافینت و 12 هزار تن نفتای سبک شرکت پتروشیمی نوری خواهد بود.