سه‌شنبه 12 تیر 1403

از خوانش اخبار مرتضی نی داود تا یک بازی درونی موسیقایی

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
از خوانش اخبار مرتضی نی داود تا یک بازی درونی موسیقایی

سه کتاب «اخبار مرتضی نی داود» به کوشش مهدی نورمحمدی، «اصول عالی آرشه‌کشی» نوشته لوسین کَپه و «بازی درونی موسیقی» نوشته تیموتی گالوی طی روزهای اخیر پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.

سه کتاب «اخبار مرتضی نی داود» به کوشش مهدی نورمحمدی، «اصول عالی آرشه‌کشی» نوشته لوسین کَپه و «بازی درونی موسیقی» نوشته تیموتی گالوی طی روزهای اخیر پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، سه کتاب «اخبار مرتضی نی داود» به کوشش مهدی نورمحمدی، «اصول عالی آرشه کشی» نوشته لوسین کَپه و «بازی درونی موسیقی» نوشته تیموتی گالوی طی روزهای اخیر توسط مجموعه «ماهور» روانه بازار فروش و نشر آثار موسیقایی شدند.

* «اخبار مرتضی نی داود در مطبوعات» ؛ مهدی نور محمدی

کتاب «اخبار مرتضی نی داود در مطبوعات از دوره قاجار تا عصرحاضر» به کوشش مهدی نورمحمدی یکی از تازه ترین آثاری است که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در توضیحات این کتاب آمده است:

این کتاب، شامل 2 بخش است. در بخش اول که حاصل بررسی و جست‌وجوی گسترده در روزنامه‌ها و مجلات بعضاً دشواریاب است، هر گونه خبر مرتبط با مرتضی نی‌داود اعم از اعلان و گزارش کنسرت‌ها، فعالیت‌های هنری، زندگی، آثار، خاطرات و گفت‌وگوهای مطبوعاتی وی گردآوری شده است.

اعلان‌ها و اخبار مندرج در این بخش منجر به شناسایی نسبتاً کاملی از کنسرت‌های وی می‌شود. از جمله این کنسرت‌ها می‌توان به کنسرت‌های وی با عارف قزوینی اشاره کرد که در هیچ یک از منابع مرتبط با زندگی و آثار نی‌داود به این تفصیل به آن اشاره‌ای نشده است.

در بخش دوم نیز تحت عنوان «پیوست»، گفت‌وگوهای رادیویی، تلویزیونی و محافل خصوصی او گردآوری و پیاده‌سازی شده است که به طور حتم برای علاقه‌مندان دربرگیرنده نکات سودمند و جالب توجهی خواهد بود.

از جمله نکات مهم این بخش می‌توان به حضور در کنسرت‌های درویش‌خان به عنوان نوازنده دوم در سنین نوجوانی و آغاز جوانی اشاره کرد که در هیچ منبعی ذکری از آن به میان نیامده است.

کتاب فرارو با ارائه نکات تازه‌یاب و منتشرنشده، موجب شناخت بیشتر مرتضی نی‌داود می‌شود و دریچه جدیدی به روی پژوهشگران و دوستداران این موسیقی‌دان برجسته می‌گشاید.

* «اصول عالی آرشه کشی» ؛ لوسین کَپه و ترجمه و توضیح محسن کاظمیان

«اصول عالی آرشه کشی» هم عنوان کتاب دیگری به نویسندگی لوسین کَپه و ترجمه و توضیح محسن کاظمیان است که در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار گرفته است.

ابراهیم لطفی نوازنده و مدرس موسیقی درباره این کتاب نوشته است:

«آرشه روح ویولُن است» همین یک جمله به‌تنهایی کافی است تا اهمیت و نقش بسیارحساسی که آرشه در نوازندگی ساز ویولن و همچنین دیگر سازهای زهی آرشه‌ای می‌تواند داشته باشد را روشن سازد.

اعتقاد تمامی مدرسین بزرگ ویلُن بر این است که قریب هفتاد درصد از تمرکز و توجه نوازنده‌ی این ساز باید معطوف به دست راست و آرشه شود؛ چراکه انجام وظایف مهمی از جمله: سونوریته (صدادهی)، آرتیکوله (تلفظ و بیان)، دینامیک (شدت اصوات) و کاراکتر (شخصیت) به همراه تکنیک‌های متنوع و متعدد، نوازنده را ملزم به این درجه از توجه می‌کند.

کتاب حاضر که نتیجه سال‌ها نوازندگی و تحقیق آقای کپه در زمینه‌ی ساز ویولُن است می‌تواند مرجع و راهنمای بسیار خوبی جهت شناخت و ارتقای تکنیک‌های آرشه و دست راست باشد و اطلاعات و تمرینات مفیدی به خواننده عرضه کند.

بنده ضمن استقبال و ابراز خوشحالی از ترجمه این کتاب به زبان فارسی، مطالعه آن را نه‌فقط به نوازندگان و مدرسین ویولُن، که به تمام اعضای خانواده سازهای زهی آرشه‌ای توصیه می‌کنم.

* «بازی درونی موسیقی» ؛ نوشته تیموتی گالوی و ترجمه ماندانا غفارزاده، پیمان حاج‌زرگرباشی

«بازیِ درونیِ موسیقی - راهنمای ممتاز برای رسیدن به سطحِ تازه‌ای از اجرای موسیقی» نوشته دبلیو. تیموتی گالوی و ترجمه ماندانا غفارزاده، پیمان حاج‌زرگرباشی هم عنوان دیگر کتابی است که طی روزهای اخیر منتشر شد.

تیموتی گالوی در توضیح این کتاب نوشته است:

به نظر من جوهره ی موسیقی، «ابراز وجود» است و این امر نیازمند محیطی است که مساعد دستیابی به منبع خلاقیت فرد باشد و اجازه ی آزادی بیان را به او بدهد.

همان‌طور که محصول نهایی مطالعه موسیقی لذت، مهارت و الهام است، فرآیند واقعی یادگیری و آموزش می‌تواند همان کیفیت تجربه را به همراه داشته باشد.

امیدوارم خوانندگان کتاب «بازی درونی موسیقی» از این انبوه مطالب بهره ببرند تا در لذت بردن کامل از موسیقی، خودشان را یاری کنند.

از خوانش اخبار مرتضی نی داود تا یک بازی درونی موسیقایی 2
از خوانش اخبار مرتضی نی داود تا یک بازی درونی موسیقایی 3
از خوانش اخبار مرتضی نی داود تا یک بازی درونی موسیقایی 4