شنبه 9 تیر 1403

از رهبری خرج نکنیم!

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
از رهبری خرج نکنیم!

طرفداران جلیلی می گویند چون رهبری گفته به کسی رای بدهید که از «ظرفیت» ها استفاده کند (تکیه کلام جلیلی) پس رهبری کد را داده و حجت را تمام کرده که به جلیلی رای بدهیم! طرفداران قالیباف هم می گویند اشاره رهبری به توان اجرایی فقط یک مرجع دارد و آن هم قالیباف است. حتی عباس عبدی هم در یک توییت - و احتمالا در پاسخی مطایبه آمیز به این واکنش ها - گفتگویش را با کسی نقل کرده که از این کارشناس سیاسی درباره رای رهبری بر اساس سخنرانی غدیر پرسیده و عبدی جواب داده تاکید رهبری بر مشارکت یعنی چه؟ رای به چه کسی جز پزشکیان افزایش مشارکت را به دنبال دارد؟! هر چند رهبری یک رای بیشتر ندارد و طبیعتا آن را به یکی از این نامزدهای حاضر خواهند داد اما هیچکدام از این برداشت ها به تنهایی درست نیست. چرا که بارها از زبان ایشان شنیده ایم که هیچکس از رای ایشان پیش از به صندوق انداختن آگاه نیست. بنابراین خرج کردن از رای رهبری در شرایطی که این رای برای نزدیکان ایشان هم معلوم نیست چیزی جز نوعی تبلیغات برای نامزد مطلوب خود نیست که از نظر قانونی نیز جایز نخواهد بود.

لذا می توان گفت بهره گیری از دیدگاه رهبری صرفا تا جایی که به ویژگی های مطرح شده توسط ایشان درباره رییس جمهور (نه مصادیق) اشاره دارد درست است و هر شخص معتقدی میتواند بر اساس نگرش شخصی، این ویژگی ها را به یکی از نامزدها تطبیق دهد اما نمی تواند از زبان رهبری چنین القا نماید که ایشان نظرش فلانی است.

همانطور که ایشان در سخنرانی غدیر اشاره کردند ریاست جمهوری نیاز به رای بالا، توانمندی اجرایی قوی برای فعال کردن ظرفیت های موجود کشور دارد.