پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

از معرفی استعداد‌ها تا آیندگان هنر‌های تجسمی ایران در جشنواره سی و یکم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
از معرفی استعداد‌ها تا آیندگان هنر‌های تجسمی ایران در جشنواره سی و یکم

امسال، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با شور و شعف بسیاری همراه بود تا جایی که هنرمندان جوان عرصه هنرهای تجسمی از سراسر کشور از این جشنواره استقبال کردند و با ارسال آثار خود در حوزه‌های مختلف نشان دادند که هنرهای تجسمی در کشور، همچنان زنده و از استعدادهای مختلف ناشناخته‌ای برخوردار است که هر یک می‌توانند آینده خوبی برای هنرهای تجسمی ایران رقم بزنند و همین موضوع باعث خوشحالی هرچه بیشتر برگزار‌کنندگان و داوران بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی بود که هر یک از آن‌ها امیدوار بودند این جشنواره؛ هم از نظر کیفی و هم کمی بتواند به عالی‌ترین شکل جریان داشته باشد و بدنبال آن، هنرمندان جوان بیشتری بتوانند فرصت حضور پیدا کنند و از جوایز و فرصت‌های مناسبی برای ادامه مسیر خود برخوردار شوند؛ به طوری‌که این حمایت‌ها صرفاً محدود به زمان جشنواره نباشد و مسئولان و متولیان فرهنگی کشور اهتمام جدی به این موضوع داشته باشند.

نشاط و پویایی در سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران

محمد خراسانی زاده، مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ درمورد تفاوت این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان با دوره‌های گذشته گفت: جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران نشاط و پویایی را در عنوان و هویت خودش دارد و در تمام 30 دوره گذشته، این اتفاق همراهش بوده است. اما در این دوره به واسطه این که این اتفاق در یک استان جوان و فضایی که از لحاظ طبیعی، اقلیمی، نجابت، خوش‌طینتی و خوش میزبانی مردمان زبانزد است رقم خورد همین امر، نشاط و پویایی جشنواره را مضاعف کرد.

خراسانی‌زاده افزود: کمیت شرکت‌کنندگان در این دوره به گونه‌ای بود که تقریباً یک و نیم برابر ادوار گذشته، دانشجویان و هنرمندان جوان در این رویداد حضور پیدا کردند و در این رویداد برگزیده شدند و همه این‌ها دست به دست هم دادند تا یک اتفاق بسیار پرانرژی رقم بخورد و بنده بعد از بازدید از نمایشگاه هنر‌های تجسمی جوانان حس خیلی خوبی پیدا کردم و امیدوارم این حس برای شرکت‌کنندگان و استادان بزرگوار هم، برقرار باشد.

استعدادهای ناشناخته فراوان در عرصه هنرهای تجسمی 

مسعود زنده‌روح کرمانی داور بخش عکاسی این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان گفت: سی و یکمین دوره جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران برای بنده که در خیلی از دوره‌های آن به عنوان برگزار کننده، مربی و داور حضور داشتم و بعد از گذشت سال‌ها که به آن برگشتم از جذابیت عجیبی برخوردار بود. به این معنی که جوانان عرصه هنر‌های تجسمی در کشور بسیار رشد کرده‌اند و چقدر استعداد‌های ناشناخته در سراسر ایران داریم.

داور بخش عکاسی افزود: جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران بستری برای آشنایی و شناخت بچه‌های بااستعداد هنر‌های تجسمی کشور است و این که امکاناتی برای آن‌ها فراهم شود؛ چراکه در آینده سرمایه‌های اجتماعی این مملکت هستند و جا دارد که از برگزار کنندگان این جشنواره تشکر کنم و امیدوارم که تداوم دوره‌های مختلف آن شکل بگیرد و ساختار جشنواره بر بهبود امکانات و حتی تعداد بیشتر هنرجویان باشد.

دامنه جوایز و تعداد نفرات برگزیده افزایش پیدا کند 

خشایار قاضی‌زاده داور بخش طراحی سی و یکمین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران بیان کرد: بنده سال گذشته هم، داور بخش طراحی این جشنواره بودم و امسال هم این توفیق دست داد تا دوباره در این بخش به عنوان داور حضور پیدا کنم که امسال در مقایسه با سال گذشته استقبال بیشتری از جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران شد و کار بچه‌های شرکت‌کننده از شور و هیجان خاصی برخوردار بود و در این میان، وقتی شور و استقبال زیاد است کار داوری جشنواره هم با دشواری‌های زیادی همراه است.

داور بخش طراحی سی و یکمین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران گفت: خوشبختانه در حوزه طراحی، در میان داوران و سرپرست کارگاه اختلاف نظر چندانی وجود نداشت و در انتخاب نفر برگزیده، وحدت‌نظر داشتیم ولی از برگزار کنندگان جشنواره انتظار دارم تا حدی، دامنه جوایز و تعداد نفرات برگزیده را افزایش دهند. به این دلیل که گاهی اوقات، به خاطر تنوع و تکثر در آثار ارسالی، منطقی را برای انتخاب داریم و وقتی در انتخاب محدود شویم این موضوع دست ما را می‌بندد و باعث می‌شود بین دو کار هم‌تراز مجبور به انتخاب یکی از آن‌ها شویم.

قاضی‌زاده افزود: اساس جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان بر مبنای تشویق است تا بچه‌هایی که استعداد بالایی دارند و امروز و فردای هنر ایران را رقم می‌زنند به عنوان برگزیدگان انتخاب شوند. در نتیجه، وقتی برای انتخاب و اهدای جایزه دستمان بازتر باشد جنبه‌های تشویقی در میان آثار بیشتر خواهند شد؛ هرچند که برگزار کنندگان واقعاً زحمات زیادی کشیدند و شایسته تقدیر هستند و امیدوارم این خط استمرار داشته باشد؛ چراکه فکر می‌کنم در چند دوره، جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران با وقفه روبرو بوده است.