شنبه 14 مهر 1403

استدلال عجیب کمیته وضعیت برای تعلیق کردن محرومیت بیرانوند!

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
استدلال عجیب کمیته وضعیت برای تعلیق کردن محرومیت بیرانوند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد کمیته وضعیت در بیان چنین استدلالی اشتباه کرده چرا که علیرضا بیرانوند در سال 96 توسط این کمیته با محکومیت سنگینی مواجه شده بود.

به گزارش مشرق، کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال بالاخره پس از ماه‌ها رای پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند به دلیل فسخ غیرقانونی قراردادش را صادر کرد.

رای صادره از سوی کمیته وضعیت بسیار بحث‌برانگیز بود از این جهت که با وجود محرز شدن غیرقانونی بودن فسخ قرارداد بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش فعلی تراکتور با محرومیت تعلیقی 4 ماهه مواجه شد. هم‌چنین باشگاه تراکتور و علیرضا بیرانوند به صورت تضامنی به پرداخت 19 میلیارد و 875 میلیون تومان غرامت به باشگاه پرسپولیس محکوم شدند.

چرا محرومیت بیرانوند تعلیقی شد؟

برای پیدا کردن پاسخ این سوال به مرور پرونده 48 صفحه‌ای بیرانوند می‌پردازیم. کمیته وضعیت در توضیح محرومیت تعلیقی بیرانوند گفته که استعلام چنین تصمیمی را از کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال اخذ کرده و با تایید این کمیته اقدام به صدور چنین رایی کرده است.

با این حال همچنان این سوال باقی می‌ماند که چرا بیرانوند در این پرونده به مانند پرونده‌های مشابه قبلی مثل پروند محرومیت محمد بلبلی، با محرومیت قطعی مواجه نشده است؟

کمیته وضعیت در بخشی از رای خود آورده است: "نظر به حسن سوابق بازیکن در تیم‌ملی و حضور موثر در بازی‌های ملی و همچنین فقدان سابقه محکومیت قبلی در این کمیته، مجازات ورزشی مندرج در بند قبل (محرومیت 4 ماهه) به مدت یک سال تعلیق می‌شود."

آیا بیرانوند در کمیته وضعیت محکومیت نداشته است؟

کمیته وضعیت به سوابق ملی بیرانوند و فقدان سابقه محکومیت قبلی در این کمیته به عنوان دلایل تعلیقی بودن رای پرونده شکایت پرسپولیس اشاره کرده است. سوای بحث سوابق ملی بیرانوند، این سوال به وجود می‌آید که آیا بیرانوند محکومیت قبلی در کمیته وضعیت نداشته است؟

با جست‌وجویی ساده متوجه می‌شویم که این استدلال کمیته وضعیت اشتباه است چرا که علیرضا بیرانوند در بهمن‌ماه سال 96 از سوی کمیته وضعیت با محکومیت سنگین 157 میلیون تومانی (به پول آن سال) مواجه شده بود. رای آن پرونده به شرح زیر است:

"شکایت غلام گنجی از علیرضا بیرانوند

پرداخت مبلغ 1/575/000/000 ریال بابت قرارداد و31/500/000 ریال بابت هزینه رسیدگی در حق غلام گنجی آرای صادره غیر قطعی بوده و در مهلت 7 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در کمیته استیناف فدراسیون فوتبال است. ضمنا در صورت عدم پرداخت مبالغ قید شده در مهلت 30 روز از تاریخ ابلاغ دادنامه‌های قطعی شده، با درخواست متقاضی، پرونده به کمیته انضباطی ارسال می‌شود."

آیا تراکتور در پرونده بیرانوند محکوم شده است؟

شاید تصور شود که اعمال جریمه تضامنی حدودا 20 میلیارد تومانی علیه تراکتور و بیرانوند مبنی بر محکومیت باشگاه تراکتور است اما این‌طور نیست.

کمیته وضعیت در رای پرونده بیرانوند نوشته است: "با توجه به ثبت فسخ بازیکن در تاریخ 1403/3/30 و سپس انعقاد قرارداد فوتبالی باشگاه تراکتور با وی در تاریخ 1403/5/4 که به فاصله زمانی بیش از یک ماه صورت گرفته..." در ادامه این کمیته با چنین فرضیاتی رای به تبرئه باشگاه تراکتور داده است.

با این حال باشگاه تراکتور براساس بند 3 ماده 18 مقررات نقل و انتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان که گفته است "اگر بازیکن حرفه‌ای موظف به پرداخت غرامت شود، آن بازیکن و باشگاه جدیدش، هر دو به طور تضامنی موظف به پرداخت آن هستند." به صورت تضامنی به همراه بیرانوند محکوم به پرداخت مبلغ غرامت شده‌اند.

البته نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که خبر توافق اولیه بیرانوند با تراکتور 4 روز پس از فسخ قرارداد این دروازه‌بان با پرسپولیس یعنی 3 تیرماه 1403 رسانه‌ای شد!

مبلغ غرامت بیرانوند چطور تعیین شد؟

با توجه به این که باشگاه پرسپولیس در قرارداد بیرانوند غرامت ناشی از فسخ غیرموجه پیش‌بینی نکرده بود، کمیته وضعیت با توجه به مبلغ قرارداد بیرانوند با پرسپولیس در لیگ بیست و چهارم مبلغ 19 میلیارد و 875 میلیون تومان را به عنوان غرامت در نظر گرفت. این مبلغ دقیقا میزان قرارداد بیرانوند با پرسپولیس در لیگ برتر امسال است.

منبع: ایسنا
استدلال عجیب کمیته وضعیت برای تعلیق کردن محرومیت بیرانوند! 2